לתרומות לחץ כאן

נפל הטלית באמצע הנחת התפילין / קריאה בספרים חיצוניים

האם הרמת טלית שנפלה בין תפילין של יד לתפילין של ראש נחשבת הפסק?

בנוסף, מה מעמדם של הספרים החיצוניים? האם אסור לקרוא בהם אף לא כספרי היסטוריה? או שמא יש בכך אף מצווה? מה לגבי קריאתם בשירותים?

תודה רבה

שלום רב,

בספר חקר הלכה ענייני ברכות אות א', כתב שאין זה נחשב להפסק למרות שבסי' סו סעי' ח' מבואר שלבישת טלית נחשב להפסק (לגבי בין גאל ישראל לשמו"ע). והטעם משום שלפני שמו"ע צריך גם את כוונת הלב, לכן אסור לו לעסוק בשום דבר אחר. אבל עצם הענין אינו נחשב להפסק, והביא ראיה מדברי הרמ"א ביו"ד סי' יט ששחיטה אינה נחשבת להפסק בין כיסוי לכיסוי. משום שניתן לעשותה ביחד ביד אחת לשחוט וביד השניה לכסות. לכן לדעתו גם אם נפל הטלית באמצע הנחת התפילין ולפני שהניח של ראש אין זה נחשב להפסק. ראה עוד בשו"ת שרגא המאיר ח"ו סי' נה.

לגבי ספרים חיצוניים. אמנם אמרו חז”ל בסנהדרין (ק,ב): “רב יוסף אמר: בספר בן סירא נמי אסור למיקרי”. כלומר, שזה נחשב גם לספרים החיצוניים שאסור לקרוא בהם. אבל יחד עם זה אמר רב יוסף בהמשך העמוד: “אמר רב יוסף: מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן להו”. כמו שאנו מוצאים בכמה מקומות שהביאו ראיות מספר זה. כמו בבא בתרא צח,ב ועוד מקומות. גם הפוסקים הביאו ראיה מספר בן סירא לגבי התעברה באמבטי אם הולד מתייחס אחר הבעל או לא, ראה בבית שמואל אבה”ע סי’ ב’. ראה בריטב”א שם בב”ב שביאר: “ואף על פי שקראוהו בסנהדרין (ק’ ב’) ספרים החצונים, ש”מ שלא אסרו שם אלא לעשות ממנו קבע אבל ראוי להגות בו בעתות ללמוד ממנו חכמה ומוסר, משא”כ בספרי מינין ממש”.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל