לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת של גוי לצורך מצוה

שלום.
בית הכנסת הנפתח במתנ"ס רק ליום כיפור, ויש צורך להפעיל ולכבות המזגנים והתאורה ואין שם שעון שבת האם ניתן לומר לגוי לפני החג שיכבה וידליק לפי שעות שיאמרו לו, רק בתנאי זה מוכנים לתת את המתנס לתפילות.
אני רוצה לשאול גם לדעת שו"ע הגר"ז בסימן רעו סעיף ח שלא לסמוך על שיטת הבה"ג ובעל העיטור שמסיים לפיכך אין להקל בזה אפי' לצורך גדול..
יש"כ על המענה
כתיבה וחתימה טובה

תשובה:

שלום רב

אף שבשו"ע הרב שם התיר לצורך מצוה בשבות דשבות, נראה שיש לחשוש לדעת החזון איש שחשמל הוא איסור תורה של בונה, ומדובר כאן בשבות במלאכה דאורייתא ואינני רואה דרך להתיר זאת [גם אם אין איסור אמירה בשבת כיון שהכל מסוכם מלפני שבת, אבל יש כאן איסור הנאה ממעשה שבת של גוי]. אני בטוח שתוכלו לפתור את הבעיה על ידי שתשלמו למתנ"ס את הוצאות החשמל.

בהצלחה רבה

מקורות:

בענין זה באמת יש התלבטות גדולה, שכן בשו”ת נודע ביהודה מהדו”ק סי’ לג עורר שיש למחות במנהג שנהגו במקצת קהילות שהגוי מדליק נרות לפני תפילת נעילה בבית הכנסת, ואין להתיר במקום מצוה אלא שבות דשבות ולא אמירה לגוי במלאכה דאורייתא. והקשו הפוסקים, שאם כן מדוע התיר המשנה ברורה בסי’ רעו ס”ק כה לתקן את העירוב על ידי גוי. ותירצו, ששם יש חשש מכשול לרבים שלא ידעו שהעירוב קרוע אבל באופן אחר – אסור. אמנם בשו”ת אגרות משה ח”ג סי’ מב התיר אמירה לגוי לצורך תפילה בציבור וקריאת התורה גם במלאכה דאורייתא, וראה קובץ תשובות ח”א סי’ לב הביא שיש שנהגו להקל בזה, אלא שראוי לגדור עצמנו בכך, מחמת הפירצה הגדולה שיש בענין אמירה לגוי בזמנינו שחושבים שהכל מותר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל