לתרומות לחץ כאן

סעודת שבת על עוגה

האם מותר ( לכתחילה ! ) לעשות לחם משנה בליל שבת ובשבת בבוקר על 2 חלת מתוקות ?
אשמח לקבל מקורות ולדעת ספצ' האם מרן הרב עובדיה זצל מתייחס לשאלה זו.
תודה

תשובה:

שלום רב

בנוגע לרמת המתיקות של החלה המגדירה אותה כפת הבאה בכיסנין נחלקו כידוע הדעות, לדעת הרמ”א מדובר בעיסה שרוב הטעם שבה הוא המתיקות, ובזה המנהג שאין מברכים מזונות אלא אם כן עיקר הנוזלים הוא מי פירות או סוכר בכמות רבה מאוד וכן מנהג בני אשכנז, אולם למנהג בני ספרד כאשר המתיקות מורגשת היטב בעיסה כבר נחשב הדבר למזונות, וכך נהגו לגבי חלה מתוקה, וקשה מאוד לתת בזה הגדרה וכמות ברורה כמו זו שביקשת. ראה שו”ע ומשנה ברורה בסי’ קסח סעיף ז.

דעת הגרש”ז אויערבך היתה, שבחלה המיועדת לאכילה לשם שובע ולא לקינוח גם השו”ע מודה שברכתה המוציא [וכעין מש”כ הפוסקים שם בסוף הסימן לגבי פת הממולאת בגבינה או בשר, שאף שהיא עשויה באופן של כיסנים, כיון שהיא נאכלת תמיד לשם שובע ולא לתענוג בלבד ברכתה המוציא], אולם המנהג שלא כדבריו.

בשמירת שבת כהלכתה פרק נד כתב שניתן לקיים מצות סעודת שבת גם בעודה, ולכתחילה יאכל כשיעור קביעות סעודה, אולם המנהג להמנע בפרט כאשר אינו אוכל כשיעור קביעות סעודה.

מקורות:

על מנהג הספרדים בחלה מתוקה ראה שו”ת אור לציון ח”ב פרק יב סעי’ ד, וראה כף החיים סי’ קסח שם שירא שמים ימנע מאכילת חלה כזו כדי שלא יכנס בספק ברכות. כמובן, שאם אוכלים כמות מרובה מחלות כאלו [כשיעור ד’ ביצים] יש כאן כבר ענין של קביעות סעודה, ובפרט כיחד עם זאת אוכלים עוד מאכלים, ונמצא שאם אוכל שתי פרוסות חלה, ומלבד זאת אוכל דגים ובשר אורז ושאר מעדנים, הכל מודים שמברך עליה המוציא מדין קביעת סעודה וכמבואר בשו”ע שם סעי’ ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל