לתרומות לחץ כאן

עשר ספירות הכמוסות בעצמותו יתברך

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
אני למדתי בבית ספר חילוני והיתה לנו מגמה בפילוסופיה יהודית שהיו מלמדים כל מיני קטעים מהתורה [אמנם בצורה מעוותת לעיתים] ואחד מהם היה ספר הכוזרי.
המורה לימד מספר הכוזרי שמלך כוזר הלך קודם כל אל הפילוסוף לגבי החלום שלו ולפי מה שהבנתי הפילוסופים של פעם האמינו שיש אל,אבל האמינו שהוא סטטי ובתהליך של "האצלה" מסויים או משהוא כזה מבלי שהוא ידע בכלל הוא יצר את העולם,ולפי טענתם האל לא יודע בכלל שהוא יצר את העולם ולא מודע מהעולם כי לפי הטענה שלהם הם רואים את האל בתור סוג של "חוק" או משהוא כזה ושאין לו רצון ושהוא לא מודע בכלל בזה בקיומם של אנשים ח"ו ולא שם לב לתפילות של העם היהודי או משהוא כזה כי הוא לא שם לב או יודע בכלל לתנועות של העם.
לפי מה שהבנתי הטענה שלהם היא שהאל הוא מושלם ולכן רצון ושינויים מורים על חוסר שלמות,כלומר שאם עכשיו יש לבן אדם רצון זה בגלל שחסר לו משהוא,ומה שכתוב בתורה שהוא רצה להטיב לכאורה מורה שהיה חסר לו משהוא,ושהאל לטענת הפילוסוף לא יודע על שינויים שבני אדם עושים כי אם עכשיו האל יודע על שינויים שבני אדם עושים אז לכאורה בני אדם משפיעים על התודעה שלו או משהוא כזה.
עכשיו השאלה שלי היא איך רבי יהודה הלוי שלל את הטענה שלו בספר כי המורה הציב את השיעור בצורה קצת מעוותת ואני לא זוכר את התשובה לכך.
ועוד שאלה האם יש איסור בלשאול שאלות על הקב"ה כי זה נשמע כמו סוג של כפירה כל השאלות הללו.

תשובה:

שלום רב

לשאול זה בסדר גמור, מי שמעמיק לחשוב מתקדם ומתעלה, וזה מאה אחוז.

למעשה השאלה שלך היא אחת מיסודות האמונה והוא סוד היקום, בשפת הקבלה הדבר הזה מכונה סוד "הצמצום". בלי להכנס להבנה של הענין עצמו, הרעיון הבסיסי הוא שהקדוש ברוך הוא עצמו אין לו גבול וסוף ומציאותו בעצם אינה מאפשרת כל מציאות אחרת, בהיותה אינסופית וחסרת גבול, וכל מציאות אחרת בעצם מערערת את אחדות ה' ומציאותו הבלתי מוגבלת. וכאן יש נקודה חשובה שמוסברת היטב בספרו של הצמח צדק מליובאוויטש, הקדוש ברוך הוא כדבריך אין בעצמותו אפילו מציאות של רצון המתייחס למציאות אחרת, כיון שאפילו רצון כזה הוא בבחינת גבול. אלא שהוא ברא בעצמו רצון כזה [והוא סוד עשר הספירות הכמוסות בעצמותו יתברך, כלומר בחינת הספירות לא כפי שהן בעולם האצילות, אלא בהיותן כמוסות בעצמותו בבחינת רצון, גם זו כבר בריאה. וכל הבריאה היא בחינה בה הקב"ה מצמצם את עצמו כדי ליצור אפשרות למציאות אחרת.

נמצא שאין לנו דרך להשיג למה הקב"ה רצה לברוא את העולם, אנחנו רק יודעים את השל הבא, שהקב"ה ברא בעצמו רצון לברוא את העולם כדי להיטיב לברואיו, ומשום שמכח הטוב להיטיב וכו'.

הסברתי את הדברים קצת בשפה גבוהה אקווה שסייעתי במשהו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל