לתרומות לחץ כאן

קדיש ליהודי מומר

בס"ד
האם ניתן לומר השכבה/קדיש ליהודי שהמיר דתו?

תשובה:

שלום רב

אפשר לומר עליו קדיש והזכרה, אף שאין לגבי חיובי אבלות.

מקורות:

ראה בשו”ע יו”ד סי’ שמה סעי’ א’ “המאבד עצמו לדעת אין מתעסקין עמו לכל דבר ואין מתאבלין עליו ואין מספידין אותו”. ומ”מ כתב החתם סופר (אבה”ע סו”ס סט) “ואף שמורגל שאין אומרים קדיש על המאבד עצמו לדעת, לא ידעתי לזה טעם הגון וכי מפני שלא עשה מעשה עמיו לא נצילנו מרדת שחת ומי לנו שאינו עושה מעשה עמיו כאבשלום ודוד המלך עליו השלום אמר עליו שבע פעמים בני כדי להעלותו מז’ מדורי גיהנם. וכן אלישע (= המכונה “אחר”) לא עשה מעשה עמיו ור’ מאיר העלה עשן מקברו כדי להצילו מדינה של גהינום”. עוד הוסיף, כי למרות שראוי לומר עליו קדיש. אין הוא יכול לומר קדיש על חשבון אבלים אחרים. וראה עוד בגשר החיים פרק כה אות ז’. ונראה שאין חילוק בין המאבד עצמו לדעת, לבין אדם שהמיר דתו, העקרון אחד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה.
    השואל שאל על יהודי מומר, וכבודכם ענה על מאבד עצמו לדעת.
    נראה שיהודי מומר דינו מבואר בהמשך הסימן, שמה, סעיף ה,
    וצריך עיון מהו מומר שעליו דיבר השו"ע.

  2. הסברתי בתשובה שאף שלא דיברו הפוסקים כאן על מומר הסברא אומרת שזה היינו הך, שכן עיקר הסברא כאן היא שאין קשר בין חובת האבלות לבין הפעולות שניתן לעשות לתיקון נשמתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל