לתרומות לחץ כאן

בישולי עכו"ם כשהיהודי הניח את התבשיל על כירה כבויה

שלום

א. בשבת הפעלנו את המיחם בבית הכנסת, המים התחממו מעט אבל אח"כ משום מה הפסיק לעבוד המיחם. האם היה אפשר לקרוא לגוי בשבת בבוקר שידליק שוב את המיחם (שהרי כבר המים התבשלו והרי מחלוקת האם יש בישול אחר בישול), האם יש מקום להתיר בזה?

ב. ביום חול, אוכל שהוכנס לתנור ע"י יהודי בזמן שהתנור כבוי, האם מותר לבקש מגוי שידליק את התנור או שיש כאן בעיה של בישולי גוים. השאלה לדעת הספרדים – הנוהגים כדעת הבית יוסף.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

א. אין לקרוא לגוי, כיון שאנחנו מחמירים בבישול אחר בישול, וממילא יש כאן איסור הנאה ממעשה שבת של גוי. כמו כן, בהדלקת המיחם יש גם איסור הבערה ולא רק איסור בישול, ולענין זה לא שייכת הסברא שלך שכביגול המים כבר התבשלו. מה גם שאמרת "התחממו מעט", כלומר לא רתחו, ובאופן זה הם לא התבשלו עדיין לגמרי בערב שבת.

ב. כיון שההנחה של היהודי היתה במקום שלא יוכל להתבשל זה לא מועיל, ואסור להדליק את התנור על ידי גוי, ראה שו"ע סי' קיג סעי' ה וביאור הגר"א שם ס"ק טז. ואף שהרמ"א שם סעי' ו התיר כשהניח על גחלים עוממות והגוי ליבה את האש, כאשר התנור כבוי לגמרי נראה שגם הוא מודה שההנחה היא כלום. וכן מפורש בתוס' רי"ד ע"ז לח א.

אכן, אם היהודי הניח על כירה כבויה, ואחר כך הדליק הוא עצמו את האש, כתב האבני נזר יו"ד סי' צו שזה מועיל גם לדעת השו"ע שהדלקת אש לבד לא מועילה, כיון שסוף סוף זה מונח על האש מחמתו, אף שפעולת ההנחה היתה בזמן שהתנור היה כבוי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל