לתרומות לחץ כאן

תשלום על הסעות לבית הספר

שלום לרב,
בנותיי לומדות בבית ספר יסודי חרדי בעיר שבה החילונים אינם משלמים להסעות והחרדים כן.
כשבתי נכנסה לבית הספר בשנה הראשונה שילמתי את כל הכסף. ואז שמעתי מאימהות רבות בשכונה שהם לא משלמים- מדי פעם הם מקבלים התראות ולבסוף בית הספר מוותר להם.
בשנה השניה החלטתי שזה לא הוגן שכ"כ הרבה משפחות לא משלמות ואני אצטרך לשלם ושילמתי חלק מתוך הסכום.
מדיניות בית הספר היא להפעיל לחץ על אלו ששילמו חלק מהכסף ולהתעלם לחלוטין מאלו שלא שילמו כלום, אנחנו קיבלתי מכתבים ובתי הוזמנה למנהלת וקיבלה נזיפות בעוד שאר הילדות שלא שילמו כלום המשיכו כרגיל.
בכל שנה הסכום עולה באופן מהיר מ100 ש"ח לילד והנחה של 10 אחוז לאחים, הם עלו ל 130 בחודש ללא שום הנחה לאחים, ובשנה זו הם עלו ל150 ש"ח לחודש.
אני רואה איך משפחות רבות אינם משלמות – ביניהם חברותיי שמצבם הכספי סביר, הם בעצמם אומרות לי שהם התעקשו לא לשלם,התעלמו מבית הספר, ואז בית הספר כבר לא פונה אליהם, אלא מפעיל לחץ אדיר מאלו שכן שילמו בעבר.

האם עליי לשלם?
מצד אחד אני חוששת לגזל, אבל מצד שני אני רואה איך משפחות רבות אינם משלמות ,ובית הספר מתעלם מהם ומפעיל לחץ אדיר דוקא על אלו שהשתדלו להיות הוגנים ושילמו בשנים קודמות או שילמו רק חלקית מהסכום.
גם אם אנסה לשלם חלק מהסכום, הם יתחילו להתקשר אליי כל רגע,ולדרוש את כל הכסף. בעוד מי שלא משלם בכלל לא מקבל טלפונים בכלל.
ומה שכואב לי שנראה לנו שהסכומים להסעות עולים באופן מהיר כדי שאנו נשלם עבור אלו שלא משלמים. ויוצא שאלו שמנסים להיות הוגנים משלמים כל שנה יותר.
מה הדין במצב זה?
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

שאלתך בעצם האם זה הוגן או לא. משום שעל פי הדין ודאי שזכותם לגבות כמה שהם חושבים שהם זקוקים. בסך הכל הם נותנים לך שירות ועל השירות הזה הם דורשים כסף, אז זכותם לבקש כמה שהם חושבים שמגיע להם. אולם עדיין את צודקת בהרגשתך שיש כאן חוסר הגינות. ובעצם הם דורשים ממי שקל להם לדרוש. ואינם דורשים או עומדים על דרישתם ממי שקשה להם יותר לדרוש. ואם בכך הענין היה מסתיים ניחא, אבל בגלל המחוסר במשלמים. הם מגדילים את התשלום בשיעור ניכר, דבר הגורם לחוסר צדק, אבל אין לי מה להציע לך מלבד לכתוב מכתב תקיף להנהלה שאת בקושי רב יכולה לשלם את חלקך האמיתי. ומבקשת שלא לגלגל עלייך את התשלומים של שאר ההורים.

אגב, כואב לשמוע שמסיבה כזו הילדה שודאי אינה אשמה בכלום, מקבל נזיפה! אני לא איש חינוך, אבל עושה רושם שזה מעשה אנטי חינוכי..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל