לתרומות לחץ כאן

כיסוי מאכל בהנחתו על הפלטה נחשב הטמנה?

האם מותר לשים חלה בשקית ניילון בשבת על סיר שעל הפלטה כדי שתתחמם
למה החמירו כל כך בהטמנה לעומת בישול
אני ספרדי
תודה

תשובה:

שלום רב

עטיפת המאכל אינה אסורה, ואינה נחשבת הטמנה. רק אם תטמין בשתי עטיפות זה יחשב הטמנה [ספציפית אני חושב שניילון רק יזיק לחלה, אבל זה כבר לא ענין השאלה].

מקורות:

כתב השו”ע סי’ רנ”ז –ב’ וז”ל “לשום כלים על התבשיל כדי לשמרו מן העכברים או כדי שלא יתטנף בעפרורית שרי שאין זה כמטמין להחם אלא כשומר ונותן כיסוי על הקדירה”, מקור דבריו מהרשב”א והר”ן בדף מ: שכתבו כן.

החזו”א (סוף סי’ ל”ז) התיר לערות מים חמים לטרמוס בשבת ואין בזה איסור משום מטמין באינו מו”ה בשבת, ובטעמו השני כתב וז”ל “ואפשר דכלי מרוצף סביבו בבגד לא חשיב הטמנה, דלא גזרו אלא להטמין את הכלי בבגד, אבל ליתן בתוך כלי אינו בכלל הטמנה, דהרי כל כלי מגין על מה שבתוכו שלא יצטנן במהרה, ולא אסרו ליתן בתוך הכלי בשבת”.

ביאור דבריו דנתינת אוכל בכלי שלו לא חשיב הטמנה דהטמנה אינה אלא אם מטמין את הכלי בבגד או מטמין אוכלים בבגדים וכדו’ אבל על נתינת אוכל בכלי שלו לא גזרו.

בעיקר ההיתר של כיסוי לצורך שמירה, מסתבר שאם כיסה מעכברים ואח”כ החליט שרוצה גם בחום שרי ואין צריך עכשיו להסיר את הכיסוי דהאיסור הוא במעשה ההטמנה.

כיסוי מאכל בניר אלומניום ונתינתו על קדרת החמין שעל האש

נראה להבחין בזה בין ב’ אופנים: א. אם יש קוגל בתבנית אלומניום, ומכסה אותו מלמעלה בניר אלומניום גם כדי לשמור על החום [דאם כל כונתו מפני הלכלוך ודאי שרי כמו לשמור מעפרורית] יש לדון לאסור דדמי לשם כלים על התבשיל גם לשמור חומו דמשמע במ”ב דאסור כנ”ל [היינו למחבר דהטב”מ אסורה וגם לרמ”א באופן שלא מכסה רק את החלק העליון אלא עוטף את רובו בניר אלומניום], ואין לומר דהניר אלומניום הוא המכסה של הכלי דהרי תבנית זו אין לה מכסה משא”כ סיר שנאבד המכסה שלו ומכסה במקום זה בניר אלומניום זה שרי אפי’ אם כונתו לשמור מחום דהשתא הניר אלומניום הוא המכסה אבל תבנית אלומניום עשויה בלא מכסה, ומה שמחליט לכסותה בניר אלומניום הרי זה כנותן כלי על תבשיל גם כדי לשמור על חום דאסור.

אמנם, אין הדבר מוכרע לאיסור דיש מקום לומר דאפילו שאין לכלי זה מכסה כיון שהוא מכסהו הרי הוא מחליט בזה שזה כיסוי הכלי ונעשה חלק מצורת הכלי של הדבר דאין בזה איסור הטמנה, וכן פסקו בארחות שבת דצלחת עם אוכל מותר לכסותה בניר אלומניום ואין בזה הטמנה אא”כ נותן עטיפה נוספת כדי לשמור על החום.

ב. אם לוקח דבר מאכל שאינו בתוך תבנית ועוטף את כולו בניר אלומניום ומניח על הקדרה בזה שרי דהשתא הניר אלומניום הוא הכלי של אוכל זה ואין איסור לתת אוכל בכלי אפי’ אם מכוין גם לשמור על החום.

שוב מצאתי שהיתר זה כתב בספר מאור השבת (סי’ ב’ הערה נ”א) בשם הגריש”א זצ”ל והגרי”י פישר זצ”ל, וכן בספר שבות יצחק (דיני שהייה וחזרה פ”כ אות ו’) כתב בשם הגריש”א זצ”ל להתיר את זה, וכן במנחת שלמה (ח”ב סי’ ל”ד אות ז’) כתב להתיר (דלא כמו שהובא בשמו בשש”כ להלן).

אמנם, האג”מ (או”ח ח”ד סי’ ע”ד, הטמנה אות ג’) והשש”כ (הלכה פ”ז הערה רנ”ד, הוצאה חדשה) בשם הגרשז”א זצ”ל כתבו לאסור גם בכה”ג אם כונתו לשם שמירת החום, ורק אם כל כונתו שהאוכל לא יתפורר שרי.

הטמנת דבר מאכל עטוף בניר או שקית בתוך החמין

יש שעוטפים קוגל או קישקע בניר אפיה ונותנים אותו בתוך קדרת החמין, ויש לדון אם יש בזה משום איסור הטמנה במו”ה שאסור גם מע”ש דמטמינים את האוכל בתבשיל.

והנה החזו”א (ל”ז אות י”ח ול”ב) התיר לתת כלי עם אוכל או משקה בתוך מאכל ע”ש טעמו. אמנם, הט”ז רנ”ח כתב להדיא לאסור וכן פסק המשנ”ב וערוה”ש דיש בזה משום הטמנה וא”כ ה”ה בנידון דידן.

ובאופן שחלק מגולה הרי זה הטב”מ ולרמ”א שרי, אבל אם הכל מוטמן יש לעיין בדינו.

ונחלקו בזה פוסקי זמנינו דבשבט הלוי באמת כתב לאסור משום הטמנה, אבל יש פוסקים שמתירים ונאמרו בזה ב’ טעמים:

א. סברא אחת להתיר דהקוגל העטוף הרי הוא חלק מהתבשיל וכל מה שנותנו בניר זה כדי שלא יתפורר וכדו’ אבל לא נחשב שמטמין אותו בשאר המאכלים כמו שהבשר לא מוטמן ברוטב ובתפו”א, והגריש”א שליט”א הצריך לעשות חורים בניר ורק עי”ז נחשב לתבשיל אחד.

ובשו”ת מנחת יצחק הסכים עם השואל דחשיב תבשיל אחד רק אם עוד לא התבשל וכעת בא לבשלו עם החמין אבל אם היה מבושל קודם אינו תבשיל אחד ויש בזה משום הטמנה.

ב. השש”כ (בהוצאה החדשה) בשם הגרשז”א זצ”ל כתב דל”ח מטמין בחמין אלא הוי כב’ מיני מאכל המונחים בקדירה אחת כדי שחום האש יבשל את שתיהם דאין כונתו שהרוטב של החמין יחמם את הקוגל אלא שניהם מתחממים בשוה מכח האש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה לרבנים . לגבי שקית עם חלה בשבת.
    ראיתי בכמה מקומות שנוהגים לקחת חלה מהמקפיא שעוד קפואה. ומחממים אותה על גבי הסירים שעל הפלטה.ושאלתי והבנתי שלא מדובר רק בשמירה שלא יתלכלך וכו' אלא יש עניין בטריות של החלה, שכך באופן הזה כאשר מפשירה בתוך שקית סגורה מכל הכיוונים, זה שומר ונותן לחלה טריות הרבה יותר טוב מאשר אם תופשר כך ללא שקית. ובנוסף כאשר אנחנו מוסיפים שיש בישול לאחר אפייה . אשמח לדעת אאת דעת הרב.

  2. מסתבר שגם מי שעושה כך, הרעיון שלו אינו לשמור על החום יותר אלא שלא יתייבש, ואז לכאורה אין בזה הטמנה, אכן יש לעיין אם זה כך.
    לגבי בישול אחר אפייה זה לא רלוונטי, כל חימום יבש נקרא אפייה ובישול הוא בתוך נוזל, כך אתה מחמם באופן יבש, על סיר סגור.
    צריך לדעת שכאשר מניחים חלה על סיר בשרי היא נעשית בחזקת בשרית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל