לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פסלים בצורת אדם או חיה

בניתי בחוג קרמיקה חיות האם זה נחשב עבודה זרה אם כן מה לעשות

תשובה:

שלום רב.

א. לענין עשיית בובות בצורת אדם, אם אפשר לעשות באופן שיהיה חסר לה אחד מהאברים [אוזן, עין, וכד’] מותר לכל הדיעות, אולם אם הבובה שלימה לגמרי, נחלקו הפוסקים אם אפשר לעשות על ידי פועלים גויים, אבל לא על ידי יהודי.

ב. מותר לעשות בובה בצורת חיה [למעט צורת אריה נשר ושור, כשהם שלמים] אולם יש מקום להחמיר גם בזה.

ג. ראוי להחמיר שלא להשהות פסלים אלו שהם בצורת אדם בבית אולם המיקל בכך יש לו על מי לסמוך, כך שאחרי שעשית בכל מקרה נהגו שמותר להשאיר בבית.

מקורות:

 

א. ראה שו”ע יו”ד סי’ קמא ס”ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו”ת יו”ד סי’ קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס’ נהרי אפרסמון (יו”ד סי’ קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו”ת יד אלעזר (סי’ קכט), וראה דרכי תשובה (יו”ד סי’ קמא ס”ק ל, וס”ק לב) שהאריך בנידון זה.

ב. בשולחן ערוך שם סעיף ו מבואר שמותר לעשות צורות של בהמות וחיות, אולם, בדרכי תשובה שם ס”ק מז כתב שירא שמים ימנע אף מעשיית צורות אלו.

ג. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס’ בנחל אשכול (הל’ ע”ז סוף סי’ נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מש"כ באו' א. דלכו"ע שרי יש להעיר דלהסוברים דאסור לעשות פרצוף אדם לחוד [ע' ש"ך סקל"ב ובפ"ת יא] לא יועיל לקטוע אצבע וכד' אלא בעי לחסר בפרצוף דוקא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל