לתרומות לחץ כאן

מקלחת לאשה בהריון בשבת

בסד
האם מותר בשבת לאשה בהריון להתקלח במים חמים דוד שמש לאחר שהקיאה , תודה

תשובה:

שלום רב

גם בצורך של חולה שאין בו סכנה לא מקילים בכל איסור דרבנן אלא רק באיסור אמירה לגוי, ואשה בהריון היא כלל לא בגדר חולה, כך שודאי שאין להקל בענין זה. גם מבחינה רפואית, במקרה שוחחתי עם פרופסור גנקולוג בכיר, אשה בהריון נחשבת כאשה בריאה לכל דבר, והיא רשאית לעסוק בפעילות גופנית כמו שהיתה רגילה קודם וכו', היא אינה נחשבת חולה. כך שלמעשה דינה לענין מקלחת בשבת כמו כל אשה אחרת. על הנושא של דוד שמש בשבת ראי כאן.

לידה קלה ורוב נחת!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אם היא נחשבת בגדר מצטער דעת הביאוה"ל בשם הרע"א ע"פ סימן שז ס"ה שמותרת להתקלח במים חמים מדוד שמש בשבת. כי זה איסור קל מחמת גזירה.

  2. חלילה. הנושא שם הוא גזירת מרחצאות, כאן יש לנו בעיה של בישול המים [בתולדות חמה], כיום שמתערבים בהם מים קרים.

  3. שוב, שים לב לחילוק שכתבתי… הביאור הלכה לא הכיר דודי שמש שנכנסים אליהם מים קרים… הוא דיבר על רחיצה בשבת, לא על בישול המים שקיים רק במציאות המודרנית.

  4. עברית | English | Español | Français
    הלכה ליום שלישי ל' שבט תשע"ו 9 בפברואר 2016
    לחץ כאן להקדשת הלכה
    ההלכה היומית נשלחת ל 24,271 מנויים יומיים פעילים
    ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת המרוחמת הצדקת

    נעימה בת מרים נ"ע ולעילוי נשמת המרוחם איש החסד אהרן יוסף בן מזל נ"ע
    ולרפואת מיכל בת רחל בתוך שאר חולי עמו ישראל

    הוקדש על ידי
    המשפחה

    הדפס הדפס
    למי מותר להתרחץ בשבת
    בהלכות הקודמות ביארנו שאסור להתרחץ בשבת במים חמים. והכוונה בזה היא, שאפילו אם המים התחממו בהיתר, כגון שהם התחממו לפני שבת, או שהתחממו בשבת על ידי "דוד שמש", בכל זאת אסור להתרחץ בהם בשבת, מפני שגזרו רבותינו שלא ירחץ אדם את כל גופו בשבת, כדי שהבלנים, שהיו אחראים על בתי המרחץ, לא יבואו לידי חילול שבת.

    וכתב הגאון רבי עקיבא איגר (סימן שכו), שאדם שהוא מצטער, אף על פי שאינו חולה ממש, נראה לכאורה שמותר לו להתרחץ כל גופו בשבת במים חמים. כלומר, אדם שרגיל להתרחץ כל גופו מידי יום ביומו, ואם לא יתרחץ בשבת בכל גופו יצטער מאד, וכן אדם שמחמת איזו סיבה הזיע מאד בשבת ומצטער מאד מכך שאינו יכול להתרחץ, ויש לו מים חמים, הרי מותר לו לרחוץ באותם המים בשבת.

    והביא הגאון רבי עקיבא איגר ראיה לדבריו, ממה שכתב הרמב"ם (בפ"ו מהלכות שבת), שמותר לומר לגוי להביא לו מים חמים לרחוץ בהם ילד קטן "או אדם שמצטער". ומשמע שלגבי מצטער לא גזרו שלא יוכל להתרחץ בחמים בשבת. וכן כתבו עוד מגדולי האחרונים.

    גם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה (ח"ו עמוד פח) דן בענין זה, והביא ראיות שאיסור רחיצה במים חמים בשבת, אין חומרתו רבה כל כך כמו כל גזירות חכמים, ולכן במקום צער, לא גזרו חכמים, ומותר למצטער לרחוץ כל גופו במים חמים בשבת.

    אולם כל זה לענין גזירת איסור רחיצה בשבת. אבל למעשה, ברחיצה בשבת באמבטיות ומקלחות שמצויות בזמנינו, ישנה בעיה הלכתית נוספת. והיא, שמאחר ויש בכל בית "דוד" ובו מים רותחים (שהתחממו לפני שבת כפי שאמרנו), הרי בפתיחת הברז בבית, נכנסים מים צוננים לתוך הדוד, ומיד הם מתבשלים במים הרותחים שהיו בו קודם, ובדבר זה עלול להיות איסור משום "בישול" בשבת. (וכן יש מקום לחוש לזה בעירוב המים הצוננים והחמים בתוך הברז).

    ואמנם, כאשר המים שבדוד התחממו על ידי "דוד שמש", כבר כתב מרן רבינו זצ"ל (יביע אומר ח"ד סימן לד, ובחזון עובדיה ח"ד עמוד תה) שיש להקל בשימוש במים אלה בשבת. משום שגם כאשר נכנסים מים צוננים לדוד, הרי הם מתבשלים במים שהתחממו על ידי החמה (השמש), ומים אלה (הרותחים, שרתחו בדוד על ידי השמש) נחשבים "תולדת חמה", ובישול כזה, בתולדת חמה, אינו אסור מן התורה. ועוד האריך בהסבר הדברים. אבל כאשר המים התחממו על ידי דוד חשמלי, הרי שאף אם הדוד מכובה כעת, נחשבים המים הרותחים שבתוכו ל"תולדת האור", ובישול במים אלה אסור מן התורה. לכן יש להחמיר ולא להשתמש במים שהתחממו על ידי דוד חשמל, אלא במים שהוחמו על ידי דוד שמש בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל