לתרומות לחץ כאן

פיטורי גבאי בעייתי

שלום רב בבית הכנסת נפטר החזן שהיה משמש כגבאי ולמעשה הכול בנו לקח את הכול אליו והמשיך בדרכו אולם בצורה דיקטטורית מחליט הכול אין שקיפות כספית בתפקידי מפתח שם את מיודעיו וחבריו עושי רצונו מנסה לבטל שיעורי תורה וסעודות ראש חודש וסעודה שלישית ועוד מה ניתן לעשות מבחינה הלכתית ואבקש מקורות ?

תשובה:

שלום רב,

תקפיד גבאי הוא נחשב לתפקיד של שררה שלא ניתן לפטרו ללא סיבה מוצדקת. יחד עם זה התנהגותו של הגבאי ובעיקר חוסר השקיפות שהוא מגלה, יכולים להחשב סיבה מוצדקת לפטרו אם רוב המתפללים רוצים בכך.

מקורות:

בשו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סי' ע' פסק שמשרת שמש (גבאי) נחשבת לשררה ולא ניתן לפטרו ללא סיבה מוצדקת, וכך הוכיח משו"ת המבי"ט ח"ג סי' ר'. אולם המעיין שם יראה שכך היא לשון השואל, אך המבי"ט עצמו לא התייחס לנקודה זו. ראה עוד בשו"ת צור יעקב סי' קצה שחולק וסובר שאין בזה כל שררה. משום שאין השמש צריך אלא רק לשרת את המתפללים ולדאוג לצרכיהם. וראה גם בשו"ת חזון נחום (ח"א קונטרס דיברתי בחזון פרפר טז). ובפסקי דין רבניים ח"ד עמוד 210 פסקו שיש בזה שררה. אולם ניתן לדרוש ממנו שקיפות מרבית מכספים. זו דרישה לגיטימית לגמרי. ואם הוא מסרב, ניתן לפטרו. ראה כאן עמוד ב'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *