לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

למכור ספרים פרטיים שהושארו בישיבה בסוף הזמן

שלום רב,
בישיבתו של בני נתלה פתק כנהוג שם מקדמה דנא שכל מי שישאיר את ספריו לאחר יום שישי (שעבר) יעשו בו כרצון הבחורים ודינו לגניזה או לגמ"ח, בשנה שעברה כמה בחורים לקחו יוזמה ופשוט מכרו את הספרים לכל המעוניין, שאלתי האם הלכתית מותר לי לקחת ספרים שאני מעוניין בהם כי זה המנהג או שמא אין לזה שום היתר.
תודה,

תשובה:

שלום רב,

העיקרון הוא נכון שהנהלת הישיבה יכולה לתלות מודעות שהבאת ספרים לישיבה היא על דעת שאם לא ייקחו אותם בסוף השנה, תעשה ההנהלה בהם כרצונם. וכך הורו כמה מגדולי הדור.

עם זאת, במקרה זה יש בעייתיות במודעה.
א. המודעה לא נתלתה בתחילת השנה כאשר בחורים מביאים ספרים, אלא בסוף השנה, ואולי כאשר תלו את המודעה הבחור בעל הספר שכח שיש לו ספר זה או שלא מצא אותו. גם אם נאמר שהמודעות בשנים הקודמות הרי הן כהודעה בתחילת שנה זו שהבאת ספרים היא על תנאי זה, מכל מקום יש לבדוק אם הבחור בעל הספר כבר למד בישיבה בשנים קודמות.
ב. יש בחורים המקדימים קצת את תקופת 'בין הזמנים' ולא נמצאים בישיבה בסוף הזמן ואולי לא ראות את המודעה.
ג. ובכל מקרה צריך שהבחורים המוכרים את הספרים, יעשו זאת בשליחות הנהלת הישיבה ולא על דעת עצמם. וזאת משום שהספרים אינם הופכים להיות הפקר אלא לאחר שפונו לגניזה.

מקורות:

לעניין העצה בתליית מודעה, כן שמעתי מרב אחד ששמע מפי הגרי"ש אלישיב וכן כתבו בשו"ת אגרות משה חו"מ חלק ב' סימן מ"ה, בשו"ת מנחת יצחק חלק ח' סימן קמ"ו ובשו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן ש"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל