לתרומות לחץ כאן

מכר מערכת הגברה לשותף נוכל שהונה את שותפו

לפני זמן מה הצעתי למכירה ציוד הגברה, התקשר אלי אדם נקרא לו ראובן ואמר שמעוניין, הוריד אותי מאוד במחיר עד שכבר היה מחיר נמוך ביחס למחיר שוק וסוכם על 40,000 ₪.
ואז הוא ביקש שאביא את הציוד עם משאית למקום מרוחק מאוד בארץ וכן ארכיב אותו לאירוע, לא ידעתי אם כדאי לי, ולבסוף הסכמתי. בדרך הוא אמר לי שנכנס לשותפות עם משהוא נקרא לו שמעון שאין לא ניסיון בהגברה, וכשהגעתי הוא נתן לי לחתום על מסמך שכתוב בו שאני מוכר את הציוד ב 90,000 שח, ושכבר קיבלתי 45,000 שח מראובן…
לקחתי את ראובן לצד, שאלתי אותו מה זה? והסביר לי שהיות ויש לו הרבה ניסיון וגם עבודה בתחום, לכן שמעון ישקיע את הכסף וראובן יביא את העבודה והניסיון, וגם ילמד ויכניס את שמעון לתחום.
ראובן לא רצה לומר לשמעון שהוא לוקח לו כסף על העבודה שהוא מביא ועל הלימוד והניסיון, ולכן הוא מכניס את זה למחיר של ההגברה. והודיע לי שאם אסרב, לא אקבל כלום והפסדתי יום עבודה ונסיעה עם משאית למקום מרוחק מאוד.
בסוף (כנראה בלי לחתום) קיבלתי מהם 50,000 ש"ח והשארתי את הציוד.
לאחר מכן התקשר אלי שמעון ואמר לי שאביא לו 5,000 ש"ח מתוך ה 50,000 ונתתי לו.
מה שהתברר בהמשך שראובן הוא נוכל מפורסם… והצליח לרמאות את שמעון בעוד כל מיני דרכים, כמובן שלא נתן עבודה ולא הכניס אותו למקצוע… וכן, שמעון החליף את הציוד הזה אצל מישהו בציוד אחר…. והבנתי משמעון שהוא לקח לראובן את הציוד לעצמו לאחר שהבין שראובן נוכל.
השאלה שלי כזאת, מה אני אמור לעשות כעת עם המצב כלפי שמעון, האם יש לי חלק במעשה של ראובן, ואם כן מה עלי לעשות? בשורה התחתונה לא הרווחתי מהסיפור.

תשובה:

שלום רב,

אינך חייב שום דבר כלפי שמעון. בסופו של דבר שמעון לקח לעצמו את כל המערכת, כך שאין חשש שהכסף שהוא נתן לך היה בטעות, שהרי הוא קיבל תמורה מלאה לכסף שהוא נתן.

לכתחילה, היה אסור לך לחתום על ההסכם, גם במחיר הפסד של הנסיעה המרוחקת, אם יוצא ששמעון מקבל תמורת 45,000 ש"ח רק שותפות של מחצית מהמערכת, בעוד שהוא משלם מחיר של כל המערכת. שהרי גם אם מחיר של 45,000 ש"ח הוא זול מדי, מחיר של 90,000 ש"ח הוא יקר מדי ויש בזה איסור אונאה מן התורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל