לתרומות לחץ כאן

מכירת בית כנסת כאשר הקהילה התפוררה

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית ההוראה שליט"א,

שאלה: בית הכנסת הנמצאת באיזור שאין עוד קהילה שם, ומסביב רק גוים ( ומהם גרועים) , ולא מתפללים שם אף פעם ונשארת בלי שימוש, האם אפשר למכורה ולמכור באיזור איפה הקהילה נמצאת עכשיו אע"פ שלא יהיה בנין כ"כ גדול כמו שהיה ? ומ"מ אפשר ליפות בפנים בכבוד הראויה ויהיה מלא אנשים שיתפללו כל יום במנין קבוע וגם יהיה שיעורים כל יום ואנשים שילמדו קבוע, בר מצוה קידוש וכו' דהיינו יחזור לחייות באופן נורמלי.

היות שאי אפשר לבעלים ליהנות מביה"כ לשימוש אחר וגם לא מן הכסף במקרה אם ימכור אלא לבית כנסת אחרת, הלא עדיף זה מלהישאר בלי שימוש? רק ענין שלא ברור שמבקשני מכם היא האם יהיה יותר קטן אע"פ שיותר יפה אם יש בעיה בזה?

שאלה ב': האם האנשים מן העיר יכולים לכוף הבעלים למכור ?

שאלה ג': אם נשארו בשכונה ג' משפחות ואין מנין האם רוב הקהילה שעזבו למקום אחר בגלל שהורע השכונה יכולים למכור? אע"פ שיש חלק מן החברים שלא רוצים לעבור?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

  1. מסתבר שגודל בית הכנסת אינו משמעותי, אם זה מספק את צרכי הקהילה זה בסדר. באופן כללי, בית כנסת שלא בשימוש מחמת עזיבת והתפוררות הקהילה מותר למוכרו גם בלי לקנות בית כנסת אחר בדוקא, ראה בענין זה בהרחבה במשנה ברורה סי' קנג ס"ק לג. אמנם בחתם סופר החמיר בענין זה, ראה בתשובותיו באו"ח סי' לא, אבל כאשר בונים בית כנסת אחר ודאי אין לחשוש ולדקדק.
  2. אם יש בעלים ודאי לא ניתן לכופו למכור, אלא שיש לידע שלא תמיד בונה בית הכנסת נחשב כבעלים, אם הוא שייר לעצמו זכות בבית הכנסת ולא תרם אותו לציבור, הוא אכן שלו ולא ניתן לכופו למכור, כמבואר ברמ"א סי' קנג סעי' ז.
  3. באגרות משה ח"ד סי' כו כתב, שגם אם רוב הקהילה עזבו למקום אחר ונשארו רק מנין מצומצם לא ניתן לקחת מהם את בית הכנסת וליתנו לרוב. אבל יתכן שבמקרה שרק שלוש משפחות נשארו ובלאו הכי לא מתנהלות תפילות בציבור בבית הכנסת – אין להם טענה, גם אם הם מתפללים שם ביחידות. אם הם כלל לא מתפללים שם ודאי אינם יכולים לעכב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *