לתרומות לחץ כאן

הוספת קדיש יתום יותר משבע פעמים ביום

שלום
התעוררה בבית הכנסת שאלה לגבי קדיש יתום אחרי אנעים זמירות, האם צריך להגיד. אחד האבלים אמר ש"שבע ביום הללתיך" ואין להוסיף "סתם קדיש". ידוע לרוב המתפללים שאומרים קדיש יתום אחרי, וכך גם כתוב בסידורים. יכול, כמובן להיות שיש טעות מתמשכת בסידורים.
אותה בעיה יש גם האם אומרים קדיש לאחר לדוד ה' אורי וישעי בנוסף על הקדיש אחרי שיר של יום.
השאלות: 1. האם צריך להגיד קדיש אחרי אנעים זמירות ולדוד ה'? יש הלכות לעדות שונות?
2. אם אין הלכה להגיד – האם יש בעיה להוסיף?
3. האם בית כנסת שיש בו מנהג להגיד – צריך להמשיך המנהג? או שאם מדובר בטעות (אם אכן טעות) צריך לתקן ולהפסיק? או שכך נהוג , וכל אחד יעשה כמנהגו?
אשמח לתשובה עם מקורות, אם יש.
כל טוב

תשובה:

שלום רב

בעיני נראה פשוט שניתן לומר קדיש יתום ואין בכך חסרון, וכפי הכלל שבידינו שגם בדברים שיש בהם ענין של מספר המוסיף אינו גורע, כידוע מדברי הפוסקים לענין נרות שבת, שאף שיש ענין לעשות שתי נרות כנגד זכור ושמור, מוסיפים כמנין בני הבית, ראה משנה ברורה בסי' רסג ס"ק א. וראיה לדבר ראה שו"ת ערוגות הבשם או"ח סי' סב ודרכי חיים ושלום סי' שפא לגבי הקדיש לאחר מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר בסיום תפילת ערבית לנוסח ספרד, שלמנהג הרבה קהילות הוא קדיש יתום ואין בכך חסרון.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אחר בקשת המחילה מכתר"ה, בערוך השולחן סי' קלג, ב כתב: "ואחר השיר של יום אין צריך קדיש, כי כבר אמרנו ארבעה קדישים, ואין להרבות בקדישים כמו שכתבתי בסימן נ"ה, עיין שם. אך היתומים נהגו לומר אחריו קדיש, ולכן כשאין יתום בבית הכנסת אין צריך קדיש זה".

    ובתשובת דבר שמואל סי' קפג (הובא בפוסקים בריש סי' נה) ג"כ משמע שצריך למעט בקדישי היתום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל