לתרומות לחץ כאן

אדם הלוקה בנפשו בתשעה באב נדחה

בס"ד
שלום רב
אשמח לקבל תשובה בדחיפות. תודה.
אדם שפטור מלצום בתשעה באב שנדחה ליום ראשון , חייבת בשאר העינויים ? כלומר אסור לו ליטול ידיים ולשטוף בסבון ושאר הדברים שאסורים לכולם בצום אסורים גם לו ? לפי מה הרב קובע שאדם פטור מלצום ?
בנוסף , מדוע אדם חולה בנפשו עם אבחנה , פטור מלצום ? אם הוא בריא פיזית גם נחשב פטור ?
בנוסף , אם אדם חולה נפשית ומקבל טיפול תרופתי , מותר לו לצום בתשעה באב אך לעשות הבדלה רגילה עם יין בשמים ונר במוצאי השבת הקרובה ואז ליטול תרופות עם כוס מים ? אך לא לאכול במשך כל הצום ? כלומר לעשות הבדלה על הכוס, לא לעשות סעודה מלווה מלכה וביום ראשון בבוקר ליטול תרופות עם מעט מים ולחכות עד צאת הכוכבים (מוצאי יום א') ואז לאכול בלי להבדיל לפניי משום שעשה הבדלה כבר במוצאי שבת ?
אם ביקשתי מאימי שלא שומרת תורה ומצוות לכבב בשבילי חולצה שבתית האם זו עבירה ?
האם מותר לי לגהץ את החולצות השבתיות ? אחת מהן ישנה והיא כובסה מזמן , אך מאוד מקומטת ואני לא מרגישה בנוח ללבוש בגדים מקומטים בשבת קודש. האם מותר לי היום לגהץ ?
בנוסף , אני אחת מאלו שתמיד , כל שבוע ביום שישי לאחר המקלחת גוזרת ציפורניים בידיים וברגליים , לכבוד השבת. אני יכולה לגזור גם מחר או שלפי ההלכה זה אסור גם בשביל מי שתמיד גוזר ?
בנוסף , האם אפשר לשטוף רצפה בתשעת הימים ובפרט ביום שישי לכבוד שבת ? השטיפה מצריכה כיבוס מטלית הרצפה במים וסבון .
האם מותר להחליף מחר את המצעים של המיטה לכבוד שבת ? (לא כיבסתי מצעים השבוע , יש לי בארון מצעים מכובסים ממזמן וברצוני רק להסיר את הישנים ולהחליף במכובסין לכבוד שבת ).
בבקשה תענו לי על כל אחת מהשאלות בנפרד.
תודה רבה לכם וסליחה על ההפרעה .

תשובה:

שלום רב

גם אדם שאינו צם חייב בשאר העינויים הנוגעים לרחיצה ולבישת נעליים וכו'.

הסברתי לך שאדם שלוקה בנפשו, עצם המחוייבות לצום עלולה להפר את האיזון הנפשי שלו. זו לא קביעה אישית שלי, כך נאמר על ידי גדולי הרבנים בכנס שהשתתפתי בו השנה בשילוב רופאים מומחים מכל התחומים.

אם את פטורה מלצום גם במשך היום את יכולה לאכול, אינני מבין למה לאכול בלילה ולא ביום. אין לזה קשר עם לקיחת התרופות, עצם החולי פוטר מלצום, ואין כל סיבה והגיון להחמיר לצום.

עשי הבדלה כרגיל, אבל ללא ברכת בשמים, שזה לא מברכים כלל בהבדלה בשבת זו.

כבר השבתי לך שאמך יהודיה כמוך, אין כל טעם להכשיל אותה באיסורים.

אינני יודע כמה פעמים עלינו לעסוק עוד בענין החולצה…

כיון שאת אשכנזיה אין לגזור ציפורניים.

מותר לשטוף ריצפה לכבוד שבת.

אסור להחליף מצעים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    אם אני פטורה מלצום , נשאלת השאלה האם אני חייבת בסעודה רביעית (מלווה מלכה) ? או שאני יכולה להבדיל כרגיל על תירוש ואז לקחת את התרופות עם כוס מים ללא אוכל ? זה פשוט נורא מבלבל אותי ואיני מבינה מה עליי לעשות בדיוק.

  2. שלו' רב
    כתבתם בשאלה הדקומת שאסור להזמין בגדים דרך האינטרנט אף שיגיע רק אחרי ט"ב ולא כתבתם מקור לזה מהי"ת לאסור הרי לא נעשה קנין עד שזה מגיע ובפרט דהמוכר עדיין חייב באחריות החפץ עד שזה מגיע וכששאלתי להגר"ש מילר שליט"א כאן בטאראנטא א"ל שזה מותר וכששאלתיו אם יש לאסור מצדשאסור ליתן לכובס בגדים אחרי ר"ח אף שיכבס אח"כ א"ל דשאני התם שעשה פעולה בבגדים למסרם לכובס משא"כ בהמנת בגדים

  3. מנהג בני אשכנז לחשוש לדעה שכן יש השנה שבוע שחל בו תשעה באב, לעומת בני ספרד שמקילים בזה כהכרעת השו"ע.

  4. לדעתי כן יש כאן איזה סיטומתא, שהרי הקונה לא יכול לחזור בו וגם המוכר לא. כמו כן, האיסור אינו דוקא קנייה של ממש, אלא משא ומתן של שמחה. אבל זו דעתי האישית ואיני אומר קבלו דעתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל