לתרומות לחץ כאן

שימורי זיתים של היתר מכירה

מי שנזהר שלא לאכול פירות שמיטה של היתר מכירה והגיע לידיו בטעות מוצר שימורי זיתים (של היתר מכירה) רק ש-מן הסתם לא הופקרו כדין ולא נעשו בהם שאר מצוות שמיטה.
האם ניתן להחזירם למשווק?
שאלה נוספת.
מה בדבר ירקות מוקפאים של שמיטה שחלה עליהם גזרת ספיחי והגיעו בטעות לידי?.

תשובה:

שלום רב

אפשר להחזיר למשווק, הכיתוב היתר מכירה כתוב על הקופסא וכל אחד ינהג בזה כמנהג רבותיו.

ירקות ספיחין אסורים באכילה ויש להניח שירקבו ואחר כך להשליך לאשפה בתוך שקית ניילון סגורה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. חשוב להדגיש שבניגוד לירקות – פירות של התר מכירה לא נאסרים באכילה גם לסוברים שאין תוקף להתר מכירה (אלא אם כן עבר זמן הביעור של אותם הפירות וכנראה זה המקרה המתואר בשאלה, כי אנחנו עכשיו בסוף שמינית)

  2. למה מותר למעשה הוא עושה בזה סחורה ע"י שהוא מוכר את זה חזרה למשווק, וא"א לטעון מקח טעות משום שרשום על הקופסא שזה של שמיטה.

  3. מה הכוונה שרות ? לפי כללי הקניינים לכאורה הוא קנה את זה בקניין גמור ואם המוכר היה רוצה את זה חזרה הוא לא חייב לתת לו את זה עכשיו המוכר מסכים לקבל את זה חזרה פירושו קונה את זה וזה סחורה.

  4. אני חושב שביטול מקח בהסכמת שני הצדדים אינו מוגדר סחורה. גם אם לפי כללי הקנינים הוא היה יכול לסרב, אין כאן עסק ביניהם אלא הסכמה הדדית לבטל את המכירה הקודמת, לענין שביעית הסברא נותנת שזה בסדר.

  5. בארה"ב מוכרים עכשיו שמן זית מהיתר מכירה ורשום על הבקבוקים ששעת ביעור הוא May 2017 ואיני יודע אם זה נכון. ויש הרבה שאלות בנדון זה. האם יש אפשרות לחשוב שעת ביעור לקופסאות ובקבורים כאלו שיכולים להשמר כמה שנים? ולאומת זה יין יכול להשמר שנים הרבה ומ"מ נחשב שיש לה שעת ביעור. אני מכיר מי שקנה שמן זה לנרות חנוכה בלא ידיעה ועכשיו הוא הוא מסופק אם מותר לו לשרוף השמן הנותר מנרות חנוכה

  6. זמן הביעור הוא לפי זמנו של הפרי ולא של התוצרת, ולכן המודד אינו יין או שמן אלא הענבים עצמם. בכל מקרה מותר לשרוף את השמן של ההיתר מכירה כיון שיש להחמיר שלא להשתמש בו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל