לתרומות לחץ כאן

תשעה באב נדחה לאדם שמטופל נפשית

בס"ד
שלום רב

אני אדם חולה . יש לי כמה בעיות נפשיות. אני נוטלת תרופות פעמיים ביום. האם אני יכולה ליטול את התרופות במוצאי שבת קודש הקרוב וביום ראשון בבוקר עם מעט מעט (לגימה ) ? והאם אני צריכה להבדיל ?
ובכלל , כשיוצאת שבת , אני מתפללת ערבית עם אתה חוננתנו , ואז מה אני צריכה לעשות ? לברך מאורי האש ? איך אני עושה זאת ? קודם מדליקה את נר ההבדלה ללא ברכה ואז מסתכלת על הציפורניים ומברכת ? מתי מותר לי לעשות מלאכה ? בדרך כלל אני מקפידה לא לעשות שום מאלכה עד לאחר ההבדלה על הכוס. וקשה לי מאוד לבצע מלאכה ללא הבדלה על הכוס שאז אני מרגישה חייבת בשמירת שבת . וברכת הבשמים אני מברכת במוצאי יום ראשון ? ובמוצאי יום ראשון אני יכולה לומר "הנה קל ישועתי " ? או שזה אסור משום שזה כבר לא מוצאי שבת ?
תודה.

תשובה:

שלום רב

השנה שהצום נדחה ליום ראשון דינו קל הרבה יותר, ואת פטורה לגמרי מלצום. את יכולה לאכול ולשתות רגיל ביום תשעה באב ללא חשש. עשי הבדלה כרגיל ואין צורך לחשוש.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    הבנתי. תודה רבה.
    אם בכל זאת אחליט שאני רוצה לצום כי זה חשוב לי , איך אני עושה הבדלה ? מתי מברכים על הנר ואיך עושים זאת ?
    אשמח לקבל תשובות לפי מה ששאלתי קודם בהנחה שאני בריאה. הריי אני חולה שאין בו סכנה. המחלה שלי ברוך השם לא פיזית ואם לא אקח את התרופות לא יקרה לי כלום.
    תודה מראש.

  2. יש לך טעות הלכתית מסוימת: הנושא של חולה שיש בו סכנה נוגע לצום יום הכיפורים, לגבי תשעה באב נאמר בשולחן ערוך "בחולה לא גזרו" כלומר אפילו חולה שאין בו סכנה, כשתיקנו חכמים תענית הוא לא נכלל בתקנה. החזון אשי הגדיר זאת בחריפות ואמר שחולה שפטור מלצום, גם אם יצום זה לא יחשב כתשעה באב אלא כתענית יחיד שאדם לוקח על עצמו… אדם במצב נפשי לא פשוט, עצם הכורח לצום עשוי לגרום לו לחוסר איזון ולכן הוא פטור מהתענית.
    אדם שמתענה עושה הבדלה במוצאי תשעה באב על מיץ ענבים ללא בשמים. על הנר מברכים בנפרד בליל תשעה באב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל