לתרומות לחץ כאן

פתיחת אריזות בשבת / פתיחת תחבושת הגיינית בשבת

בס"ד
שלום רב
האם בשבת קודש מותר לכל הדעות לקרוע עטיפות ? האם מותר לפתוח שקיות במבה , שקדי מרק וכדומה ?
האם מותר לאישה לפתוח תחבושת לתחתון עם חשש קריעה ?
בשבת קודש שעברה , הוצאתי את התירוש מהמקרר ובגלל שהיה חם בבית הבקבוק היה רטוב מבחוץ , וכשהחזקתי אותו כדי למלא את הכוס , והאגודל נגע בעטיפה , חלק מהעטיפה נדבק לאגודל והוא נצבע באדום , ובמקום שבו היה האגודל העטיפה נקרעה . האם זו פעולה אסורה ?
תודה.

תשובה:

מותר לפתוח אריזות אלו בשבת, כיון שאינם כלי בעל חשיבות, אולם יש להחמיר בזה באריזות שיש משמעות לפתח הנעשה בהן כמו שקית חלב, שיש לפתוח רק פתח דק מאוד או פתח בלתי מבוקר, וכן ראוי להחמיר בקופסאות שימורים לקלקל אותן על ידי חור למטה לפני הפתיחה. וראה פרק מיוחד בס’ שמירת שבת כהלכתה על האריזות השונות ודיניהן.

צריך להכין אותם לפני שבת, על ידי הסרת הנייר מהדבקית והחזרתו למקומו. הכלל הוא שהוא דבוק באופן ארעי לפחות מ24 שעות מותר לפתוח ולסגור, ולכן אם נפתח את הדבק לפני שבת יהיה מותר בתוך השבת לפתוח שוב ולהניח על הבגד. בעבר היו גם טיטולים לילדים עם מדבקות והדין היה זהה, כמדומני כיום בדרך כלל זה סקוצ’ שאין איתו בעיה בשבת.

קריעה שלא במתכוין אינה כלום.

מקורות:

אוצרות הטהרה עמ’ תתפג בשם הגרש”ז אויערבך.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    מה הכוונה להסיר את המדבקה ולהחזירה למקום ? האם מותר לי לקחת תחבושת הגיינית ולפתוח אותה ולהדביק על הבגד ? האם פעולת הפתיחה , ההדבקה מותרות בשבת ?

  2. ביום שישי פותחים את האריזה, מורידים בעדינות את המדבקה ומחזירים אותה למקומה, ואז בשבת אפשר לפתוח אותה שוב ולהדביק על הבגד.

  3. בסד
    תודה רבה. הכל ברור. רק רציתי לדעת במקרה ששכחתי לעשות זאת , אני יכולה לבקש מאימי שתעשה זאת בשבילי או שזו ממש פעולה אסורה וחילול שבת חלילה ?

  4. זה חילול שבת. כשאין מוכנה שמים בלי להדביק, אפשר להוסיף טישיו. אינני יודע, בקטע הטכני איך להסתדר את מבינה יותר ממני.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל