לתרומות לחץ כאן

פירסום גנאי על בעל מקצוע

שלום כבוד הרב,
הייתה לי בעיה ברכב של נזילת מים. חשבתי שהתקלה היא ברדיאטור. הלכתי לבעל מקצוע שזה תחום ההתמחות שלו – הגיוני לסמוך על דבריו ועל הזיהוי שלו בתקלה.
הוא ישר קפץ למסקנה שצריך להחליף את הרדיטור. בלי הרבה בדיקות. וזאת לאחר שהפצרתי בו ושאלתי מספר פעמים אם זה בטוח ואם אין עוד בדיקות לעשות. הוא היה בטוח "במאת האחוזים".

לאחר שבוע התקלה המשיכה- באותה תדירות של נזילה!! הגעתי אליו שוב, הוא עשה עוד כמה בדיקות והגיע לסמקנה שהבעיה היא באחת המשאבות שלא קשורה אל הרדיאטור ולכן הוא לא יכול לטפל בזה.

הלכתי עם הבעיה למוסך- הוא חיפש ובדק לעןמק עד שהגיע למסקנה שבסה"כ יש בעיה בפקק של הרדיאטור!! יש לציין שהפקק נשאר גם כאשר מחליפים רדיאטור, כך שזה מסביר כיצד הייתה בדיוק אותה בעיה באותה תדירות.

דיברתי עם בעל המקצוע של הרדיאטור והוא לא מוכן להודות בטעותו והוא עומד על שלו שזו בעיה אחרת ממה שהיה בתחילה והוא לא טועה.

האם מותר לי לפרסם גנאי עליו כדי לגרום לו להשיב לי לפחות חלק מכספי?
אבקש תשובה מהירה מהרב.

תשובה:

שלום רב,

לעניות דעתי אסור לך לומר עליו ולפרסם עליו גנאי.

ראשית, בדברים הללו צריך לשמוע גם את דעתו, אתה יכול בודאי לתבוע אותו לבית דין ושם הוא ישמיע היטב את דעתו. אבל לפרסם עליו גנאי בכל מקרה אסור לך. משום שאחד התנאים הראשונים שכותב החפץ חיים בכלל י' על היתר לשון הרע לתועלת. שאכן יתכוון רק לתועלת הציבור ולא לגנות את זולתו. האופי שאתה מציג את שאלתך ממש לא נראית שאתה בא להציל את האחרים מה"רמאי" הזה, אלא סוג של נקמה סמויה עטופה בסיומת שאולי זה יגרום לו להשיב לך חלק מכספך. (שגם אם הוא פשע והחליף לך רדיאטור בטעות, לא ברור כמה הוא חייב לך…)

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב,
    אינני חושב שהוא רמאי ושקרן. אך הוא עשה טעות קריטית וסמכתי עליו וזו אחריותו! מדוע אין כאן "עביד איניש דינא לנפשיה"?
    אינני רוצה לנקום בו וגם לא לפגוע בפרנסתו אך אני רוצה לקבל פיצוי על הכסף הרב שהוא לקח ממני.

    מדוע הוא לא חייב לשלם לי? אני מסכים שאני צריך לשלם על רדיאטור כי סו"ס קיסלתי חדש, אך זה היה בכפייה לכן הוא צריך להחזיר לי על העבודה שלו וכו'..

  2. שים לב למה שאתה עצמך כותב. אתה לא רוצה לפרסם את קלונו ברבים ולא רוצה לפגוע בפרנסתו. כלומר, אין חשש שהסיבה שאתה רוצה לפרסם הוא לתועלת הציבור (לשון הרע לתועלת)… ואתה גם לא רוצה לנקום בו… אלא רק שיחזיר לך את מה שאתה סבור שמגיע לך, ובמקום ללכת לבית הדין ולהתדיין איתו כאחד האדם, אתה רוצה להזיק לו מכיוון אחר לגמרי, וללא כל קשר ופרופורציה בתשלום המועט שאתה סבור שהוא חייב לך??!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל