גויה שהזיזה בקבוק יין לא מבושל בפני האם זה מותר או אסור?
תשובה:
שלום רב
היין לא נאסר.
אף אם היה פתוח ונגע בבקבוק היין ממש, כל עוד לא שכשך את הבקבוק אין היין נאסר כמו שכתב השו"ע קכד,יח. וכתב הש"ך שם ס"ק מ"ג וז"ל 'ולכן אני תמה על קצת המחמירים ומפסידים ממונם של ישראל לאסור יין ע"י שנגע העכו"ם בכלי בלא שום שכשוך ולכן נראה שאין לחוש כלל וכל שכן לדידן דשרי', וגדר שכשוך אינו בהזזת היין בעלמא כמו שכתב הגר"א קכד,מב שהטיית היין לא נחשב שכשוכו ונאסר שפיכת היין על ידי הגוי רק משום כחו, ובחזו"א נא,ד כתב שנשיאת כובא אינה נחשבת שכשוך, ולכן בסתם הזזת יין אין חשש שכשוך כלל.
ג. אף אם יש לחוש שמא שכשכה הכלי עם היין וכתב השו"ע שם בסעיף י"ז שבכה"ג היין נאסר, וכל הצד לאסור זה אולי שכשך בכוונה את הבקבוק לא תוך כדי הזזתו, ולזה אין לחוש היום שאין עובדי ע"ז, ועוד דמבואר בסי' קכ"ד- כ"ד שמגע גוי ביין ע"י דבר אחר שלא בכוונה לא אוסר, וכתב הרמ"א שם דבזה"ז שהאומות אינם עובדי ע"ז כל מגען מקרי שלא בכוונה, ועפי"ז כתב הדג"מ (הביאו הפת"ש סק"ג) דאפי' אם הגביהה את היין ושכשך נמי שרי דהוי מגע ע"י דבר אחר שלא בכוונה (אלא שכתב להתיר מכח זה רק במקום פסידא, וצ"ב הטעם),
השוע בסעי' יא מדבר על מגע היד ביין או שנגע עם דבר אחר אבל מה דינו של נגיעה בבקבוק לא מצאתי שם
אין הבדל דבר אחר או הבקבוק, הוא גם דבר אחר, ועל זה אמרו שאם שכשך או מזג נאסר.
לא הבנתי מדוע אסרתם בשאלה הנ"ל הרי בקכד ס"יח מבואר שהגבהת הכלי לא אוסרת כל שלא נגע ביין או שכשך ( וניענוע כל דהו לא מקרי שכשוך כמ"ש הב"י)
אכן יש בזה פרטים שונים, וכאן פירטתי את הדינים בהרחבה
https://din.org.il/2020/07/27/%d7%92%d7%95%d7%99-%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%9c-%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%a9%d7%a0%d7%92%d7%a2-%d7%91%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7-%d7%99%d7%99%d7%9f/
גם לפי מה שנתבאר שם עולה שהתשובה כאן אינה מדוייקת
נכון וזו היתה כוונתי כרגע גם שיניתי בגוף התשובה.
השאר תגובה