לתרומות לחץ כאן

מעשה שנעשה מתוך מחשבה כפייתית

שלום

אדם שסובל מכפייתיות ועושה דברם מתוך כפייתיות (נגיד מחמיר בכל מיני דברים וכו' והכל לא מתוך רצון אמיתי להחמיר אלא מתוך כפייתיות ומחשבות טורדניות וחרדות). האם זה יכול לחייב אותו מבחינה הלכתית? כי בעצם הוא יודע שהדבר לא יכול לחייב כי נעשה מתוך כפייתיות ולא מתוך רצון אמיתי אך עדיין ממשיך לעשות אותו והכל תוך כפייתיות וכדי להשכיך חרדה (רב אחד אמר לו שדברים שנעשים מתוך כפיתיות בשום מצב לא יכולים להפוך למחייבים מבחינה הלכתית) … האם הוא יכול להפסיק מתי שהוא רוצה או שזה יכול להפוך למחייב?

תודה!

תשובה:

שלום רב,

לא הבנתי למה כוונתך, לדוגמא, אם אדם מחמיר על עצמו חומרא מסויימת שכידוע אדם שנהג מנהג טוב זה נחשב לנדר ועליו להתמיד בזה או לעשות התרת נדרים. אם זו השאלה האם בסיטואציה שאת מתארת האם מעשה כזה מחייב או לא. הסבירות היא שזה אינו מחייב, משום שאין כאן "קבלה" שקבלת על עצמך לנהוג במנהג הזה, אלא חשש מתוך מחלה כפייתית שאת חייבת לעשות את זה, לכן אין זה נחשב לנדר.

ואם כוונתך למעשה שלילי, כלומר, אדם עשה עבירה מתוך מחשבה כפייתית. לעניות דעתי התשובה יותר מורכבת, וצריכים לוודא שזה ייחשב לאונס כדי לקבוע שאין כאן מעשה עבירה.

הלכה למעשה, אם את רוצה לברר על משהו ספציפי כדאי לפרט כדי שנוכל להשיב עד כמה שאנו יכולים באופן מדוייק יותר בעז"ה.

שבת שלום

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הכוונה היא למעשה חיובי – נגיד אדם שהתירו לו משהו והוא עדיין מתנהג כאילו שזה אסור וזה עקב חרדה וכפייתיות ולא כי הוא לא רוצה לקבל את מה שהתירו, הוא לא באמת רוצה להחמיר אלא זה כדי לשכך את החרדה.

  2. כבוד הרב זהו סוג מסויים של מחלת נפש וחייב לעזור למסכן ע"י חשיפה ומניעה של ההתנהגות הכפייתית ובטח שאין פה נדר שכן הפעולות לא נעשו על דעתו אל מתוך חוסר הדעת וע"י הדחפים שלא נותנים לו מנוח. יש עזרה פיזית ע"י מדריך CBT, יש צורך בכדורים וכן יש ליידע על מחשבות אלו לפני השידוכין.
    כל הסתרת מידע גורמת לפיצוץ של מחשבה על מקח טעות וגילוי לב גורם לזיווג האמיתי והמושלם ע" האמונה.

  3. ברור שנדר לא רצוני הוא כלום, וכתבנו בענין זה עשרות פעמים כאן באתר. כוונת הרב המשיב היתה רק לחדד את ההבדל בין נדר שכאמור אינו חל, לבין מעשה עבירה שנעשה מתוך כפייתיות, שכאן זה יותר רגיש ולא כל נטייה כפייתית כבר נחשבת אונס ממש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל