לתרומות לחץ כאן

השאלת כלים וחפצים מבית הכנסת

שלום לכבוד הרבנים ,
אני מעוניין לדעת בנוגע לבית הכנסת , שמשאיל לאנשים כל מיני וסוגי חפצים , החל מספרים , כיסאות ושולחנות וכלה בתפילין.
לאחר מקרים חוזרים ונשנים בהם , אנשים לקחו כיסאות והחזירו פחות , או שנשארו אצלהם לתקופות לא סבירות של חצי שנה עד שנתיים , וכן בתפילין שהושאלו ונעלמו ולא הוחזרו לבית הכנסת ואף אחד לא יכול להצביע על האדם שלקח אותם ,שאלתי היא האם ניתן לאסור באיסור גמור להוציא כל חפץ שהוא מבית הכנסת ? ובפרט שכיום אין בעיה להשיג את הדברים הללו מגמחים או אף בתשלום ? והדבר הגרוע ביותר הוא שנמנע שימוש בבית הכנסת בדברים הללו שצריכים אותם לעיתים תכופות .

תשובה:

שלום רב,

מאחר שזה המצב, לא רק שמותר לך לאסור השאלה של חפצים מבית הכנסת, אלא חובתך כגבאי לאסור השאלה כזו.

אתה כגבאי אינך ממונה אלא רק לטובת בית הכנסת. וגם אם מותר לך לתת רשות על השאלה של חפצים מבית הכנסת, אין ספק שזה אך ורק באופן שאין נזק לבית הכנסת. אבל אם יש נזק, כגבאי שהוא בעצם שליח של בית הכנסת אין אפשרות להשאיל. ואפילו אם אתה מחליט בכל זאת להשאיל לאחרים, אין להם רשות לקחת משום ששליחות כזו (שלך) מתבטלת באופן שהיא לרעת המשלח (בית הכנסת). וכפי שנפסק בכמה מקומות באופן שהשליח עושה דברים שאינם עולים בקנה אחד עם זכות המשלח "לתיקוני שדרתיך ולא לעיוותי" (שלחתי אותך כדי לתקן עבורי ולא להרע לי).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גמח של תפילין שאבדו לו התפילין ,ואחרי כמה ימים הוא מצא תפילין בבית הכנסת הסמוך שהיה נראה לו שזה התפילין של הגמח ,(לא מאה אחוז) עכשיו אני שואל גם אם נניח שהוא לא פעל כדין אבל אני ,כאדם מן הצד האם יהיה מותר לי להשתמש בזה שהרי גם אם הם טעו בזיהוי והבעלים האמיתי מקפיד שלקחו לו אבל כלפי אדם זר יש את הסברא של נוח לאדם שעישו מצוה בממון שלו ? תודה רבה

  2. נכון! השימוש של השני לא מגרע ולא מרחיק את התפילין ממנו, ולכן השימוש של השני לא אמור להקפיד – אם אכן לא מקפידים שזרים יניחו לו את התפילין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *