לתרומות לחץ כאן

אשה יכולה להוציא ידי חובה את האיש בשעשני כרצונו

האם אשה שמוציאה את בעלה בברכות השחר יכולה להוציאו גם בברכת שעשני כרצונו, מכיון שגם גבר בעצם מודה לבורא שעשאו כרצונו בצורה שלילית שלא עשני אשה, ומה הנימוק לתשובה?

תשובה:

שלום רב

האיש אינו יוצא בברכה זו משתי סיבות: ראשית, לא ניתן לשנות מטבע לשון שטבעו חכמים, אם חכמים תיקנו נוסח מסויים כך צריך לברך. שנית, לאיש יש כאן חיוב להודות על הטבה מיוחדת שאינה כלולה בברכתה של האשה, והיא שלא נעשה אשה וממילא הוא מחוייב במצוות נוספות שהיא פטורה מהן, כמו תלמוד תורה ומצוות עשה שהזמן גרמן, ועל ההטבה הזו הוא לא מברך בנוסח של האשה. ידוע מה שכתבו הפוסקים שמי ששינה את הסדר ואמר שלא עשני אשה לפני שלא עשני גוי אינו חוזר וחברך שלא עשני גוי, כיון שההטבה הכלולה בשלא עשני אשה כוללת גם שלא עשני גוי, משא"כ להיפך, בקיצור יש פירוט בסדר ההטבות שצריך להודות עליהן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. א. לגוף השאלה – האשה מברכת "כמי שמצדיק עליו את הדין על הרעה" (שו"ע הרב מו,ד), והאיש מברך על הטובה, וברור שברכת "דין האמת" לא יכולה להוציא "הטוב והמטיב".
    ב. לגבי מ"ש בסיום שהטועה בסדר הברכות לא ישלים את מה שדילג – לא כך הוא הפסק בשו"ע הרב (מו,ה) ולא משמע כן למעשה במשנ"ב (מו, ס"ק טז). ואדרבה, מדבריהם רואים שיש להודות על כל דבר בנפרד, וא"א לכלול הכל בברכה אחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל