לתרומות לחץ כאן

בריאת העולם במידת הדין או במידת הרחמים

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
אומרים שהפסוק הראשון בראשית ברא אלוהים את השמים…
ושם אלוהים מבטא את מידת הדין כלומר שהעולם נברא בתחילה בדין ואחר כך ה' שינה את מידת המשפט שלו לחסד כמו שגילה למשה רבנו שהעולם התחיל בדין ואחר כך שינה את הדרך של העולם שישפט בחסד ולא על המקום כשאדם חוטא יקבל את העונש שלו ולהפך
אם ככה העולם נברא מההתחלה במידת הדין ושונה לחסד למה העולם לא נברא מלכתחילה בחסד?

תשובה:

שלום רב

מתחילה כך היה. הרצון העליון היה לברוא את העולם במידת הדין, שהוא עיקר תכלית העולם שכר ועונש וכו', אלא שכדי שיוכל העולם להתקיים שיתף הקב"ה את מידת הרחמים, לא היה ביטול למידת הדין, אלא היא רוככה במידת הרחמים המתלווה אליה. כאשר אומרים "ראה שאין העולם יכול להתקיים" אין הכוונה שהקדוש ברוך הוא עשה בתחילה כך ואחרי זה חזר בו, אין דברים כאלו אצל בורא עולם… אלא הכוונה לומר שהעיקר היא מידת הדין, והחסד נדרש רק כדי שהעולם יוכל להתקיים והדין לא יהיה קשה מידי.

וראה בחידושי אגדות שבסו"ס קובץ הערות, שצדיקים גמורים הקדוש ברוך מתנהג איתם במידת הדין לבד כמ ו הרצון העליון, ולכן חשש יעקב אבינו "שמא יגרום החטא", וכך היה גם אצל רבי עקיבא שסרקו את בשרו במסרקות של ברזל, ורק בשביל כללות העם ניתנה "ההקלה" הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל