האם מותר לשטוף כלים בשבת?

רבני בית ההוראה
ט"ז תמוז ה'תשע"ו

שלום כבוד הרב
שאלתי שאלה פעם האם יש איסור לשטוף כלים ביום שבת ונענתי שמותר
אבל שמעתי שיש סקוטצ’ים כאלה או אחרים שאסור להשתמש בהם
ושיש כל מיני רעיון בכוונות ,אם אני רוצה לשטוף כלים בשביל שהמטבח יהיה נקי וההורים יהיו רגועים ביום שבת האם זה בסדר כי יש מצב שחלק מהכלים האלה לא ישתמשו בהם ביום שבת ושמעתי שאסור לעשות דברים בשביל חול מיום שבת

תשובה:

שלום רב

בסקוצ’ הרגיל הסופג אסור בכל מקרה לרחוץ את הכלים בשבת, יש בחנויות סלילי פלסטיק מיוחדים לרחיצת כלים בשבת.

כאשר המטרה היא מטבח נקי מותר לרחוץ את הכלים [למעט סירים שהם מוקצה בשבת], זה נחשב כפעולה לצורך השבת עצמה, ולא לצורך חול. אבל כאשר המטרה היא שהכלים יהיו רחוצים לשימוש הבא, אסור, למעט כלים שמשתמשים בהם בשבת.

שבוע טוב.

4 תגובות

    אריאל:

    אם עכשיו יש ערימה של סירים ביום שבת האם מותר לשטוף אותם או שיש איסור
    ואם הסירים תופסים מקום בכיור ואי אפשר לשטוף כלים אחרים מבלי להזיז אותם האם זה מותר?
    ואם סיימנו לאכול והסיר נמצא על השולחן האם מותר להרים אותו לכיור?
    ולמה סיר נחשב בתור דבר מוקצה?

    רבני בית ההוראה:

    סיר הוא כלי שמלאכתו לאיסור כי הוא מיועד לבישול [סיר ריק. סיר עם אוכל אינו מוקצה]. מוקצה מסוג זה דינו קל בכך שמותר לטלטלו לצורך מקומו, כלומר אם הוא מפריע בתוך הכיור מותר להוציא ולהניח במקום אחר.

    אסתר:

    כבוד הרב, לגבי סירים:

    ראיתי באתר הלכה יומית:

    וכן הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ”ל, בספר שלחן שלמה (סי’ שכג) כתב, שמי שקשה לו לסבול חוסר נקיון, או שמצויים בביתו נמלים הנמשכים לשיירי מאכל, או שחושש שמא יבאו אליו אורחים וימצאו שביתו אינו מסודר, מותר לו לשטוף את כלי הסעודה בשבת, הואיל ואין זה לצורך מוצאי שבת, אלא לצורך השבת עצמה. (והביא כל זה מרן זצ”ל בספרו).

    ובאתר הידברות:
    אם אי מקום להצניע את הכלים המלכולכים שלא יסריחו, מותר לשטוף את הכלים לפחות מלמעלה להוריד את הליכלוך הגדול.

    (הרב בנימין שמואלי)

    אני, באופן אישי, עד עכשיו לא שטפתי סירים. פשוט הנחתי אותם על הרצפה, ובמוצ”ש זה מסריח.
    אבל לפעמים אני חושבת שעצם העובדה שכשאני מניחה את הסיר וחושבת על הגועל שהולך להיות – זה כבר מספיק סיבה לשטוף אותם. לא כן?

    רבני בית הוראה:

    לגבי הסירים לא קיים ההיתר הנ”ל, משום שאחרי שהוציאו מהם את האוכל הם מוקצה כמו כל כלי שמלאכתו לאיסור, המדובר הוא בכלי סעודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *