לתרומות לחץ כאן

אחריות שוכר דירה לברר רמה מקצועית ואיכות עבודה של בעל מלאכה

שלום,

לפני תקופה נכנסתי לגור בשכירות בדירה, שמותקן בה מיזוג אוויר מרכזי. מיד עם כניסתנו, נוכחנו לדעת שיש טפטוף/נזילה רציניים באיזור של היחידה הפנימית של המזגן, שנמצא במסדרון בתוך הבית, מעל תקרת גבס.
הבעיה עם זה היתה מ-2 בחינות – השלוליות התמידיות שנוצרו במסדרון, וחשש שלנו שהרטיבות/נזילות יגרמו לקצר בתאורה שקבועה אף היא בתקרת הגבס הנ"ל (ספוטים).

בעת כניסתנו לדירה, בעל הדירה המשכיר היה במצב רפואי קשה, ומי שנקבע להתנהל מול שוכרי הדירה היה חמיו. בשלב מסוים, כשהיה צורך לטפל בתקלה אחרת, התבטא השווער שהמשפחה נמצאת במצב חירום, וממש אין להם אפשרות להתעסק עם דברים בקשר לדירה, וכל מה שיהיה צורך, שפשוט נטפל כמיטב הבנתנו, וכמובן יחזירו לנו כל הוצאה.

בכל אופן, לגבי המזגן, ניסינו "למשוך" תקופה מבלי להטריד את משפחת בעל הדירה בנושא זה, אולם בשלב מסוים היה נראה לנו שצריך לטפל בזה. הרגשתי אחריות לחפש בעל מקצוע טוב, ופניתי לברר אצל ה"חבר'ה" באיזור מגורי. חשמלאי מוכר ונחשב שפניתי אליו (בהנחה שמכיר בעלי מלאכה גם בתחום המיזוג) המליץ לי על מישהו מהשכונה, נקרא לו ראובן. כשהתקשרתי אליו, תיארתי לו את הבעיה, והוא אמר (מבלי לראות בשטח) שכנראה יש צורך לבצע ניקוי של המערכת (לא סתם ניקוי פילטרים פשוט). אלא שבאותה תקופה בשנה לא היה לראובן זמן לזה, והוא הפנה אותי למישהו אחר שאולי יוכל לעשות לי את העבודה, נקרא לו שמעון.

את שמעון לא הכרתי מבחינה מקצועית. פניתי אליו, סיפרתי לו על התקלה במזגן ושהפנו אותי אליו, ולמיטב זכרוני גם ציינתי באוזניו את הדיאגנוזה של ראובן, שנדרש ניקוי מערכתי. הוא לקח על עצמו את העבודה, והגיע לבצעה בשעה שלא הייתי בבית. באותו זמן היו בבית בני בית אחרים, אולם גם הם היו עסוקים בשלהם – נחו וכד'.
לאחר שסיים את הניקוי, שאיני יודע האם עשה אותו לאחר שבדק והבין מעצמו שזה מה שצריך, או רק בגלל ששמע ממני שזה מה שאמר ראובן, התקשר אלי ומסר לי שבדק וראה שחסר גז במזגן, ונדמה לי ששאל האם אני רוצה שיבצע גם את זה, מילוי גז. על סמך ההרשאה הגורפת שנתן לי השווער של בעל הדירה, והיות שנשמע לי שזה טיפול נדרש וסביר, אישרתי לו לבצע גם את זה.
בסופו של דבר, שילמתי לו על הכל 1,000 ש"ח על חשבוני (על דעת לקבל על כך החזר בהמשך מהמשכיר).

עד כאן חלק א'.

פרק ב': לאחר מס' חודשים, עזבנו את הדירה, ומשפחת בעלי הדירה חזרה לגור בה. אני מציין, כי אולי יש בזה נפק"מ לשאלות שלי, שבינתיים בעל הדירה נפטר ר"ל, ובעלת הדירה הינה כעת אלמנה. עם חזרתם, הם הפעילו את המזגן, וגילו כי הוא לא מקרר… בעל מקצוע *שהם* הכירו וסמכו עליו הגיע, בדק, ועדכן כי יש דליפה/בריחה של הגז מן המערכת, וטיפל בזה.

עקב כך, השאלה שלי היא, האם נהגתי כשורה מבחינת אופן החיפוש וכמות המאמץ שהשקעתי לאתר בעל מלאכה מתאים, ומבחינת אופן ההתנהלות מולו, לוודא האם בדק מה שנדרש (מבחינה מקצועית) כדי להבין מה הבעיה, והאם הוא יודע מה שהוא עושה במסגרת הטיפול בה? האם ייתכן שכעת התברר שהעבודה של הטכנאי שאני הזמנתי (שמעון) לא היתה טובה, כי אולי הנקב בצנרת (או מה שזה לא יהיה) היה קיים כבר אז, ואולי הוא היה צריך לבדוק לפני שהוא ממלא גז? ואולי, אם הטכנאי שמעון הוא לא מי-יודע-מה "מבין", אז גם הניקוי שהוא ביצע אינו כמו שצריך? האם אני יכול להיות רגוע לבקש מהאלמנה את מלוא הסכום שהוצאתי בסיפור הזה?

תודה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב,

היית בסך הכל שליח של המשכיר להביא בעל מלאכה ולא פשעת בכלום והוא היה חייב לך. השאלה היא מה ביחס לגבייה שלך כיון שלא גבית ממנו והוא מת ויהיה לך קשה לגבות מהיורשים כי טוענים להם שהוא פרע אלא אם כן הוא ציווה שיפרעו לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל