לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שילוח לאחר פקיעתן של הביצים

שלום בחלק מהתשובות מצוין שיש אפשרות לשלח את היונה כאשר הביצים פוקעות.ופה השאלה שלי האם אסור לשלח את האם הרובצת על האפרוחים אלה רק לאחר שישה ימים מיום הפקיעה ? שכן האפרוחים הם בגדר שרץ העוף ומותרים לאכילה רק לאחר שישה ימים כיוון שכתוב "תיקח לך" ? לך ולא לכלבך ?

תשובה:

שלום רב

למעשה סומכים על כך שכל שראוי להעשות מותר באכילה, וכגון שיביא יונה אחרת שתדגור וכיוצא בזה או שהאם עצמה תחזור ותדגור, ניתן לקיים בכך את המצוה, וא"צ שכבר עתה יהיה מותר באכילה. אמנם אם אין אפשרות שיוכלו להמשיך לחיות, אכן יש להמתין עם קיום המצוה.

מקורות:

ס' שילוח הקן עמ' קסט, וכן נראה בברכי יוסף סי' רצב ס"ק ז, שכתב כן ביחס לביצים שכבר נוצר בהן אפרוח.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. תודה רבה עוד שאלה קטנה או ארוכה ששכחתי לשאול בצרוף עם הקודמת .האם לא עוברים על מצוות צר בעלי חיים בזריקת הביצים לפח ? כמו שציינתם בתשובותכם לכמה שואלים ,כיוון שגם את הביצים אמורים לאכול .וכמו שאני יודע מייד עם הטלת הביצה השנייה (שזה יום לאחר הטלת הביצה הראשונה )אפשר לקחת את הביצים ולאכול אותם כיוון שכתוב "תיקח לך", ולאחר שלושה ימים מהטלת הביצה הראשונה הן מתחילים לקרום עור וגידים ואסורים באכילה.

    אציין שבמקום שאני משכיר יש קן ולפני הטלת הביצים הפקרתי את המקום בפני שני עדים ועכשיו ישנן שתי ביצים שאנני יודע מתי היונה היטילה אותן (לכן אני לא יכול לאכול אותן ) ואני מחכה עד שהן יבקעו בערך 20 יום ואני עוקב יום יום וכיוון שאין לי יונה אחרת שתדגור על האפרוחים אז לכשבקעו אחכה שישה ימים ואז יעשה שילוח בלילה יגביהה בשביל הקניין ויחזיר למקום .

  2. אין בזה מצות צער בעלי חיים. המצוה תיקח לך אומרת שלא צריך לרחם על האם אחר ששילחת אותה. אם יש סיכוי שהיונה תחזור אתה לא צריך להמתין כנ"ל.

  3. הי שלום לך כבוד הרב.
    התחלתי לעבוד בבית ספר כאב בית ,
    והנה בספרייה גיליתי קן שהמנהל ביקש לפנות אותו מהמקום.
    (אציין שכל זה היה בספירת העומר שבדיעבד הבנתי שלא חובה אבל רצוי לא לשלח ושכחתי מזה )ניסיתי לדחות את המנהל כמה שיותר
    בכל אופן כשבאתי לפנות את הקן ראיתי ביום בשעה 12 בצהריים גם את הזכר ואת הנקבה דוגרים על שש ביצים לערך,
    מיד נצלתי את המצב שהיונה עצמה בנמצא, ושלחתי אותם ועשיתי הגבהה וקניין
    אבל השארתי עדיין את הקן,
    לאחר שהמנהל הפציר בי לפנות את הקן לאחר יומיים הגעתי בלילה ותפסתי את היונה ביד ושלחתי אותה אספתי את הביצים פיניתי את הקן וזרקתי את הבייצים לפח כשהם עטופים בשקית כדי שחתולים לא יוכלו אולי להגיע אלהם.
    האם קיימתי את המצווה בזה שהשלחתי אותם לפח ?
    ועוד שאלה אם אני רואה קן בחלון של שכן אני צריך לבקש רשות מהשכן כדי לשלח אני מאמין כדי לזכות במצווה. כיוון שחצרו קנתה לו והוא עצמו לא רשאי לשלח
    השאלההיא אם השכן הוא גוי כאן לא שייך "חצרו קנתה לו"כיוון שמדובר בגוי(והחשש שהוא לא ירצה כיוון שיחשוב שזה צר בעלי חיים ) האם אני אמור לבקש רשות מהגוי לשלח מהחלון שלו ?
    תודה ויום טוב

  4. בפעם השניה קיימת את המצוה, בפעם הראשונה כיון שהיה בצהריים זה היה הזכר ולא הנקבה.
    היום חצר לא קונה קן כיון שאנשים לא מעונינים בכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל