לתרומות לחץ כאן

ישיבה מעורבת בחתונה עם הפרדה בריקודים

שלום לכת"ר,
ידוע שעד לפני כ- 40 שנה גם חרדים עשו חתונות בישיבה מעורבת.
אני מעוניין לקבל את דעת הרב לעניין חתונה הנעשית בהפרדה בריקודים (באופן מוחלט עם מחיצה שאינה זזה) ובישיבה מעורבת.

ראיתי כי עיקרי הדברים באו באגרות משה או"ח ח"א סימנים ל"ט-מ"ד, וח"ג סימנים כ"ג-כ"ד.
וכן מובא ביביע אומר או"ח ח"ו סי' י"ג.
וקשה עליי מה שנכתב כאן:

חתונה מעורבת

ללא ציון כלל של האגרות משה הנ"ל.
וללא:
http://www.moreshet.co.il/web/shut/print.asp?id=141961&kod=&modul=15&codeClient=58

בסעיף ג שכתב הרב אברהם יוסף.
ולכן הנני שואל , לאור שחמק מעיני הבדולח המקורות הנ"ל, האם במקום שמדובר מדובר בחתן וכלה דתיים המקפידים בהלכה, ניתן לקיים את האירוע הנ"ל, כאשר המוזמנים יודעים שעליהם לבוא בצניעות?

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אני לא יודע מה היה לפני עיני הבדולח של הרב המשיב בשעה שהשיב את התשובה אליה אתה מפנה. אבל שאני מעיין בהפניות שאתה מפנה אליהן, אני לא רואה כלל סיבה שישתנה תשובתו של הרב המשיב. אין היתר לקיים אירוע כזה. התשובות אליהן אתה מפנה המופיעות באגרות משה מדברות על מחיצה בבית הכנסת, שהיא מעיקר הדין כפי שכותב הרב פיינשטיין בכל התשובות הנ"ל. לא ראיתי מילה אחת שניתן איכשהו ללמוד משום שניתן לקיים אירוע כזה. ואם פיספסתי משהו אנא ממך, שלח את הציטוט. גם תשובת מרן הגר"ע אליה אתה מפנה עוסקת אכן באירוע של חתונה ללא הפרדה, אולם אין בה כדי לסתור כלל את תשובתו של הגרע"י טלידאנו, גם הוא מדבר על ישיבה מעורבת שהיא אסורה. הגר"ע רק מראה מקום להליץ בעד אלו שאינם שמים מחילה וניתן לראות את הנשים, אבל הן ישבות לבדן. אז מנין אתה לוקח היתר בשאלה שאתה מציג כאן העוסקת בישיבה מעורבת ממש?

גם בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"א סי' מא) שבין דבריו כתב על אירעי חתונות וצידד לומר שאין איסור לערוך אותם ללא מחיצות, והביא ראיה מקרבן פסח שהיה נאכל ע"י כמה משפחות ללא מחיצה, אולם ראיה זו היא רק שאין מחיצה, משום שאם יש מחיצה אין זה נחשב לחבורה אחת, אבל אין כל ראיה שהגברים והנשים ישבו בערבוביה.

לכן, אם הם חפצים לערוך אירוע בלי מחיצה לא ניתן למנוע מהם משום שמעיקר הדיו כאמור, מותר. אולם דומני שגם מזה היום צריכים להמנע, האירועים היום הם אירועים המוניים יותר מבעבר, ישנם אנשים רבים, ואפילו אם כולן מגיעות בצניעות (מעשית זה קשה לעשות באירועים מסוג אלו…) לא ניתן למנוע ערבוביה בפועל, והרהורי עבירה.

לסיום, מילה אחת על הרישא של דבריך: "ידוע שעד לפני כ- 40 שנה גם חרדים עשו חתונות בישיבה מעורבת". זה לא נכון. חרדים תמיד ישבו עם הפרדה בחתונות! אולי היה מצב כזה אצל יוצאי גרמניה (היקים הותיקים) אבל כלל החרדים תמיד ישבו עם מחיצות בחתונות.

 

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. המנהג של ישיבה מעורבת בחתונות (שהוא מנהג פסול לדעתי ובניגוד להלכה) אכן היה נפוץ בעם ישראל במשך דורות רבים, החל כבר מזמן הלבוש, שהתיר לברך שהשמחה במעונו וכתב שדשים בזה בעווה"ר.

  2. תקרא היטב את מה שהוא כותב. וכן את מה שהובא כאן בשם הביביע אומר שכמובן מביא גם את הלבוש. הנושא שם הוא ללא מחיצה, ולא ישיבה מעורבת ממש.

  3. הגמ' במס' סוכה מבארת

    תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נב עמוד א

    וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד. אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא – שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם – אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם – על אחת כמה וכמה.

    לכאורה מוכח מדברי הגמ' שגם לא רק בריקודים יש לעשות הפרדה דהא במספד לא שייך ריקודים ועדיין יש את הק"ו שהגמ' מביאה, לכן אין נפק"מ מה נהגו לפני ארבעים שנה אנו מחוייבים לדברי התלמוד לפני מה שאנו מחוייבים למה שנהגו שלא ברצון חכמים.

  4. לא ידעתי, מה טעם הרב המשיב אשר לא חותם בשמו? לפחות נדע מול מי אנו משיבים.
    לגופו של עניין:

    1. במאמר של הרב טולידאנו כתוב שזה איסור מוחלט.

    במאמר שפרסמתם כאן:
    http://din.org.il/2014/09/16/%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%AA/

    כתבתם במפורש "אסור "ע"פ ההלכה". רק שנעלמה מעינכם תשובת האגרות משה (שאולי לא נוחה?)

    2. חבל. לפחות הייתם מציינים את האגרות משה הנ"ל.

    3. לא ידעתי מה טעם פלפלת בדבר האגרות משה -שמתיר, ודחית ראייתו. הנה דברי הרב הגאון (הנשוי לנכדתו) והיה סמוך על שולחנו ומי שהוציא את כרכי האגרות משה, הרב שבתאי רפפורט הכהן שכתב במפורש שאין זה חיוב (וממילא "איסור" כפי שכתבת) הלכתי:

    http://www.yeshiva.org.il/midrash/11807

    4. לא רק זאת, גם חלקת בפשטות בדברייך על דברי הרב אברהם יוסף, בנו של מרן הגר"ע זצל שכתב במפורש שנהגו כך עד לפני 40 שנה (שהרי הוא היה במחיצת אביו ומסתמא בלא מעט חופות). וראה שם בתגובות הרב שכתב שהדבר מותר והמחיצה בישיבה היא רק "חומרה רצויה", אך לא איסור.
    הנה המקור לדברי הרב הראשי לחולון:

    http://www.moreshet.co.il/web/shut/print.asp?id=141961&kod=&modul=15&codeClient=58

    נא לקרוא את כל תגובות הרב אברהם יוסף לשואלים- בלי למצמץ. בייחוד על סעיף ג.

    5. אני מציע לכל המגיבים, שיעשו שיעורי בית לפני שהם מגיבים . ובעיקר לפני שמתגאים "בחומרות" כאילו הן עיקר הדין .ובעיקר לנסות ולהתמודד עם מקורות שונים מתפיסת עולמם ולא לחתוך אותם ובכך לייצר מצג שווא בעיני האנשים.

    6. לסיכום, היה יותר נכון לסיים תשובות מעין אלו כמו שחתם הרב הגאון רפפורט ראש בית המדרש במכון הגבוה לתורה.
    7. ניפגש בשמחות.

  5. לגופו של ענין כפי שאתה אומר… אנסה לעשות סדר בדברים:

    א. חס ושלום לא דחיתי את דברי האגרות משה, אלא הסברתי שהראיה שהוא מביא זה רק לגבי מחיצות, וכך הוא גם הנושא שהוא דן שם: האם יש צורך במחיצות כן או לא. הוא לא דן כלל בעצם ההפרדה בין הגברים לנשים שזה יש גמרא מפורשת בסוכה שאפילו לגבי הספד היה צורך בהפרדה. כפי שהביא הרב טולידאנו. אתה מצטט בדבריך את הראיה שהביא האגרות משה מפסחים ומתעלם מהראיה מסוכה, ולא שם לב כלל האין כל סתירה בין הדברים!!! יש הבדל בין ישיבה מעורבת שהיא אסורה לבין ישיבה נפרדת ללא מחיצה שהיא מותרת מעיקר הדין כפי שהוכיח האגרות משה. את זה לא אני אומר אלא אביו של הרב אברהם יוסף….

    ב. לפני שהשבתי בפעם הראשונה כבר קראתי את דברי הרב אברהם יוסף, ואכן מצמצתי היטב… מה לעשות דבריו אינם מגובים לא במקורות בפוסקים כפי שציינתי, ובכך הוא גם סותר את דברי אביו זצ"ל שהובאו בתשובתו של נכדו של מרן הגר"ע – הרב עובדיה יוסף טולידאנו. כמו כן לעניות דעתי דבריו של הרב אברהם יוסף גם אינם מגובים במציאות, אני לא יודע על איזה חתונות הוא מדבר, אבל אני גם מכיר חתונות של חרדים בני ישיבות שכולם היו עם הפרדה מלאה עם מחיצות. 40 שנה זה לא נושא להיסטוריונים. זה מציאות הקיימת אצל כל האנשים בני 60 ומטה שעדיין זוכרים, אז עשה סקר אצל החרדים שבהן ותווכח בעצמך.

    ג. מה שכתבת בסעי' 5 – הרושם שאתה מנסה לעשות הוא שאתה מגובה במקורות ובפוסקים והמעיזים לחלוק עליך כנראה מנועים מתפיסת עולם. אנא ממך קרא היטב את המקורות בפנים, כל מקור עם הרבה סבלנות ואח"כ: טול קורה מבין עינך…

    ד. הרב רפפורט אכן כותב כפי שאתה מצטט. אבל המקורות שהוא מביא מסבו האגרות משה מדברות על מחיצה כן או לא, ולא על הפרדה. וכאמור, אלו שני סוגיות נפרדות.

    אכן בעזרת ה' נפגש בשמחות – ונקווה שרק בכשרות שבהן…

  6. 1. כתב הרב רפפורט:" כן במקום שהנשים אינן מתלבשות בצניעות, או שיש חשש לקלות ראש יותר מאשר ברשות הרבים סתם, יש מקום להחמיר ולהפריד את הנשים מהגברים. אבל דבר זה מסור לשיקול דעת של עורכי החתונה, ואינו חיוב הלכתי.".

    "ואינו חיוב הלכתי". שחור על גבי לבן.

    2. כתב הרב אברהם יוסף:

    http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=181591

    "בעקרון הצדק אתך".

    3. אז הרהבת עוז לחלק על הרב הראשי אברהם יוסף ועל הרב רפפורט , שהוציא כרכי האגרות משה ולמד מהרב זצל תורה. ולא ציינת מה שמך. חבל.

    4. בשורות טובות.

  7. אכן כתבתי שלא כדברי הרב רפפורט והרב הראשי לחולון. אולם גם נימקתי את דברי והסברתי שהרב הראשי לחולון חולק על אביו הראשי הראשי לשעבר – מרן הגר"ע!
    אין לי מה להוסיף, גיביתי את דברי בראיות מדברי הפוסקים או מסוגיות הגמרא. הרב רפפורט בודאי אדם חשוב ביותר, אבל עדיין לא ברמה שלא ניתן לחלוק על דבריו. העובדה שהוא הוציא את כרכי האגרות משה אינו נותן לו פרווילגיה להסביר את דברי סבו באופן שיסתור את סוגיית הגמרא בסוכה. אם ניתן להסביר את דבריו בשופי באופן שלא יסתור, וכפי שכתבתי.
    לו היה כותב עדות כלשהו ודאי היתה לעדות זו משקל רב, אולם הוא רק מצטט כפי שגם אני מצטט, אז מותר לי לחשוב שהפרשנות שלי נכונה יותר…

  8. השואל כאן וזה שמגיב בתגובות, שכנראה הם אותו אדם, הוא חצוף מאין כדוגמתו.
    לפני שאתה בא ללמד ת"ח איך פוסקים הלכה, למד עצמך הלכות דרך ארץ והלכות כבוד ת"ח.

    נראה לי שכדאי מאוד שתזכור את מאמר חז"ל "והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש".
    חוצפה שכזאת מתאימה לנער בגיל ההתבגרות!

  9. האמת שאין כאן שום מחלוקת והצדק עם רבני בית ההוראה ראה בשות אג"מ או"ח חלק ה סימן כד אות ג שהאגרות משה כותב במפורש שרק דיבר לענין המחיצה ולא על ענין הפרדה. ובקשר ללבוש גם הוא כותב במפורש שרואים אלו את אלו. וכלל לא דיבר על תערובת שזה אסור עצמי מגמרא סוכה. עייין עוד בשות לב אברהם סי קלה מה היתר באוטובוס מעורב וכדו'. כל טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל