לתרומות לחץ כאן

עלים שנושרים מהעץ לי לחצר השכנים

שלום רב בחצר שלי יש עצים שהעלים שלהם עפים לחצר המרוצפת של השכנים וזה מפריע להם מאוד הם אומרים שזה סותם להם את המרזבים ושהם כל הזמן צריכים לנקות וכו.. (יש לציין שהם עברו לביתם לאחר שאני עברתי לביתי. ומחדא לא אני שתלתי את העצים ומאידך אלמליי הריצוף מקרמיקה שהם עשו בחצר מסתבר שלא היה הדבר מפריע כל כך במצב הקודם של החצר) בשבילינו העצים האלו מועילים מאוד לנוף ולצל. אין לנו עניין לריב עם השכנים ואני גם מוכן ללכת לקראתם אבל חשוב לי לדעת מצד עיקר הדין א)האם ביכולתם לכוף אותנו לגזום את העלים. ב)על מי מוטל לגזום ועל מי ההוצאות. ג) אם ישנו פתרון אחר כגון לשים רשת על העצים האם אפשר לחייב אותם בפתרון הזה וכמו כן על מי מוטל חיוב העבודה וההוצאות. אשמח לקבל תשובה בהקדם האפשרי. בברכה והוקרה על פעלכם

תשובה:

שלום רב,

למעשה לא ניתן לחייב אתכם  לגזום את העלים על חשבונכם. ולשאלה על עצם גזמת העצים, אם הדבר מביא לכם נזק מאחר שאתם נהנים מצלו של העץ גם לא ניתן לחייב אותכם לגזום את העץ כלל. אלא אם כן השכן ידאג לכך שיהיה לכם צל באופן אחר.

היסוד הוא שכל שהנזק המגיע משימוש רגיל שבן אדם עושה בתוך שלו, לא חייבו חכמים למנוע את השימוש הזה למרות שהוא מפריע לשכן, אלא אם כן הוא יוגדר כמזיק ב"גיריה דיליה". יש אריכות גדולה בפוסקים (ראשונים ואחרונים) מה נחשב גיריה דיליה ואין המקום כאן להרחיב.

א הנזק לא מוגדר כמזיק בגיריה שהעצים היו מונחים שם לפני כן. בנוסף, קשה לדמות את זה לגיריה דממנו לפי מה שפסק הנתיבות סי' קנה ס"ק כב כשיטת הרשב"א שזה גם מחייב להרחיק, משום שהמקרה הזה ממש דומה לרקתא שהעלים אינן מזיקים בלי ששהרוח תעיף אותם למקום אחר. וא,כ זה רק נגרם מממונו שעל כך אין חיוב להרחיק.

ב מאחר שהנזק הגיע אחרי שהם ריצפו הרי הוא בכלל סמך בהיתר שכתב הגרע"א  שהסומך נקרא מוחזק (וזה אף אם נחשיב זאת לגירי דממוניה)

אמנם כבר כתבו הראשונים שמדת חסידות  לא לגרום שום נזק לחברו .

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל