לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכת ברוך שפטרני לאחר זמן

שלום וברכה
מספר שאלות יש לי. בני מספר חודשים לאחר גיל 13 ועלה לתורה בבית הכנסת. אנו עושים לו עכשיו טיול בר מצווה לירושלים ולכותל ולאחר מכן סעודה. כשעלה לתורה בבית הכנסת האבא לא אמר ברוך שפטרני. האם עכשיו בכותל בזמן העליה לתורה יכול להגיד זאת? אנו ממוצא מזרחי.
ומסתבר שגם כשהיה עליה לתורה לאחיו הבכור לפני מספר שנים גם אז הוא לא אמר ברוך שפטרני. שאלתי היא האם גם עכשיו יכול לומר ברוך שפטרני לאח הבכור והיכן יאמר זאת?
בזמנו כבר שאלתי לגבי סעודת מצווה של בר המצווה שלא בזמנה ועניתם לי כאשר בן בר המצווה דורש זה נחשב. מה עושים כאשר הוא מתבייש לדרוש האם אביו יכול לדרוש במקומו ועדיין ייחשב כסעודת מצווה של בר המצווה? או מה אפשר לעשות.
תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

נראה שאין אפשרות לברך עכשיו. ראה ברמ"א סי' רכה שהביא שנוהגים לברך ברוך שפטרני, והמגן אברהם כתב שם שמברכים או ביום שנעשה בר מצווה בו בשבת שעולה בו לתורה. משמע שלאחר זמן אין טעם לברך. וכך הביא בלקט יושר בשם רבו בעל התרומת הדשן (עמוד 40-41):

"כשקרא בנו בתחלה בס"ת כשהתחיל ברכו, אומר בריך רחמנא מלכא דארעא שפוטרני מעונש זה. וכן אמר כל הברכות בלא מלכות, כיון שלא הוזכר בפירוש בתלמוד מלכות1 [וזכורני שאמר שלא הוזכר בפירוש ה' אלהינו מלך העולם. וכן מצאתי בא"ח בסי' רי"ט וז"ל: כגון שאמר בריך רחמנא מלכא וכו' אבל שם המיוחד לא הוזכר א"ח]. ואף על גב דקודם לכן מברך היה בנו ברכת הזימון, והיה מתפלל בלילי שבת בב"ה מ"מ המתין עם הברכה [בריך רחמנא] עד קריאת התורה. ושאלתי לו כשבני יחי' בא אצלי שכבר היה בר מצוה אם אני צריך לברך אם לאו, ואמר אינך צריך לברך". כלומר, לאחר זמן כבר לא ניתן לברך אפילו לא בלי שם ומלכות, כפי שנהג התרומת הדשן.

ובוש"ת בצל החכמה ח"ה סי' קלב אות טו כתב שנראה שעד שלושים יום הוא יכול לברך. ובכל אופן במצב שלך נראה שאין טעם לברך כבר לדעת כולם.

ב. מהמהרש"ל שהביא שם המגן אברהם נראה שמדובר דווקא על הנער בעצמו שהוא מתחנך לדרוש בציבור. אולם נראה לי שלא מקפידים על כך היום. הבן החמוד שלך, אינו יחיד, הרבה אחרים בני גילו מתביישים לדרוש ומיד שרים להם בתחילת הדרשה ומספיקים אותו, כך שלא ראיתי שמקפידים שיהיה דווקא הנער בר המצווה בעצמו שידרוש.

רוב נחת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל