לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מה נדרש מעדים בחופה

שלום

חבר שמתחתן ביקש ממני להיות עד בחתונתו. א. רציתי לדעת האם עלי לסרוק את חדר היחוד לפני שהחתן והכלה נכנסים לראות שאין אף אחד שם?
ב. האם לפני שחותמים על הכתובה על העדים להבין מה כתוב בכתובה, וכן כמה כסף נרשם בה?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א. אין צורך לסרוק את החדר יחוד שאין שם אף אחד.  מספיק שבחדר יחוד הרי לא אמור להיות אף אחד, ואתה כעד רואה אותם נכנסים על דעת להתייחד שם לבד.

ב. בודאי שהם צריכים לדעת מה כתוב בכתובה ובודאי שהם חייבים לדעת מה הסכום. הם הרי מעידים על כך, זה חייב להיות אמיתי לגמרי. יתרה מזו, יש סוגיה בכתובות כד,ב האם עדים החתומים על השטר (כתובה לצורך הענין) מעידים רק על הסיפור שמופיע בשטר – עצם החוב או ההלוואה והסכום, והתאריך, או גם על הדברים שנכתבים של בדרך אגב, כמו העובדה שהאיש כהן או לוי. וגם על הצד שהם מעידים רק "על מנה שבשטר" הכוונה היא שלא ניתן להוכיח מעדותם האם אכן הוא כהן או לא, כי אולי הם לא שמו לב לנקודה הזו הכתובה בשטר, אבל את השורש של השטר כתובה ודאי שהם חייבים לדעת.

יתרה מזו, בשו"ת הריב"ש סי' שפב דן בהרחבה במקרה שחתמו על שטר (במקרה שם זה היה שטר ראיה על חליצה, וכפי הנראה לכאורה היה טעות בתאריך, משום שהוא הוקדם בשלושים שנה – עוד לפני לידת האישה. ובכל זאת הריב"ש פוסל אותם לעדות על כך שהם חתמו על שקר, ולדעתו הם לא יכולים לטעון שהם לא שמו לב לכך, אמנם יש חולקים עליו (ראה שם סי' שפה) בגלל שבמקרה זה הטעות בולטת, אבל צריכים להבין שחתימת עדים על שטר כתובה זו עדות גמורה לכל דבר, והעדים חייבים להיות ערים לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל