לתרומות לחץ כאן

הוצאת תקע משקע בשבת / בורר בהשלכת פסולת מהצלחת

בס"ד
שאלה בהלכות שבת – מכבה
1. מנורת לילה שמחוברת ישירות לשקע בקיר ( ללא שעון שבת). הילד הקטן נתפס מכבה ומדליק אותה מהכפתור שעל גוף המנורה. כיצד ניתן ,אם בכלל, לנתק את התקע מהשקע שהמנורה גופא נמצאית על מצב כיבוי ( מצבOFF)?
האם יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים בנידון ?
2. שאלה בהלכות בורר
שמתי בצלחת אורז תפחו"א ועוף. אכלתי את התפחו"א ,חלק מהאורז וסיימתי עם העוף. עצמות העוף שבצידי הצלחת מפריעים לי לקחת תוספת של אוכל לצלחת בנוסף לאורז שנשאר:
האם ניתן לסלק את עצמות העוף לצלחת הפסולת המרכזית שבשולחן ולקחת תוספת אוכל ? או לקחת צלחת חדשה ולהרכיב מנה חדשה ?
( אני לא נוהג למצוץ את הלחלוחית שבעצמות)
3. סחיטה בשבת על גבי מאכל
מאיזה טעם יש לאסור סחיטת ענבים על מאכל מוכן , כאשר אני רוצה לקחת מיץ ענבים מוכן מער"ש דרך טפטפת ידנית ולבזוק על המאכל בקערה ?

תשובה:

שלום רב

  1. יש בענין זה שתי חששות, האחת, איסור מוקצה, השקע דינו ככלי שמלאכתו לאיסור שאין בו תשמישי היתר, שדינו כמוקצה מחמת גופו ואסור לטלטלו בשבת אפילו לצורך גופו ומקומו, ואפילו להוציא בשינוי נחלקו הדעות אם מותר לטלטל, ראה חזון איש סי’ מז שאוסר, אמנם דעת המשנה ברורה סי’ שח ס”ק יג להתיר בשינוי וכן המנהג. לכן אם אפשר בשינוי מהבחינה הזו יש להקל.בעיה שניה אף היא קשורה לחידושו של החזון איש, החזון איש סבר שבהכנסת התקע והוצאתו יש מלאכה של בונה וסותר, כיון שהוא מעמיד כלי על מתכונתו, רבים חששו לדבריו אלו, הגר”ע יוסף כידוע דחה את דבריו, אבל בני פוסקי אשכנז דומה שכולם חששו לדבריו.
  2. אין כל בעיה להשליך את הפסולת ובלבד שלא תפריד במקום החיבור שבין האורז לעצמות אלא במרחק מביניהם [גם אם בגלל זה חלק מהאורז יושלך לאשפה.
  3. לא הבנתי את שאלתך, מותר לסחוט ענבים לתוך אוכל כמבואר בשבת קמד ב. לא הבנתי מה הסיפור עם הטפטפת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בשש"כ פי"ג הל"ג (במהדורה החדשה) כותב שמותר להוציא תקע בשעה שזרם החשמל מופסק (בשינוי). אם כן, מדוע כתבתם שדומה שכולם חששו לחזו"א? מה גם ששם בהערה כתב שממכתב של החזו"א לא משמע כן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל