לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לחייב את השכן לפתוח את הגג הנפתח כדי שאוכל לתקן את המזגן

שלום,

השכרתי דירה שיש בה מזגן קטן. השוכר ביקש את רשותי להעביר (על חשבונו) את המזגן מהמיקום בו היה, לחדר אחר.

אני לא הייתי מעורב בהזמנת מי שביצע את העבודה בפועל, וכן לא נכחתי שם בשטח בעת ביצוע ההתקנה, ולא ראיתי איך ואיפה מתקינים.

היחידה החיצונית של המזגן (המנוע) הותקנה על קיר חיצוני של הדירה שלי, במיקום שנמצא מעל מרפסת פתוחה של השכנים בקומה למטה. בחדר אליו הועבר המזגן מותקנים סורגים, וההתקנה בוצעה מבחוץ, מהמרפסת של השכנים מלמטה.

העניין הוא, שלאחר תקופה, השכנים מלמטה סגרו את המרפסת שלהם עם גג נפתח. כעת ישנה תקלה במזגן, ולטכנאי המזגנים שהגיע לטפל התברר שאין לו גישה ליחידה החיצונית – מתוך החדר אי אפשר, בגלל הסורגים, ומהמרפסת של השכנים גם אי אפשר, היות שסגרו אותה…

המרפסת הזו הינה מרפסת סוכה, והם פותחים את הגג מדי שנה. לשאלתי האם יהיו מוכנים לפתוח כעת לשם טיפול במזגן, הם ענו לי שהמרפסת הזו הפכה לחדר מגורים לכל דבר, ופתיחה של הגג הנפתח כרוכה מבחינתם בהתארגנות של יום שלם בתוך הבית (לא ברור לי בדיוק למה, הם אמרו משהו שכאשר פותחים את הגג נופל פנימה הרבה לכלוך, כך שצריך מראש לפנות את כל החדר לפני פתיחת הגג).

על הצד שלא נמצא פתרון באמצעות פתיחת הגג, מה שנותר לי לעשות הוא להזמין פירוק (חיתוך) של הסורגים מחלון החדר, ולאחר תיקון המזגן לבצע הרכבה חוזרת שלהם, מה שכרוך בעלות לא מבוטלת של כמה מאות ש"ח.

שאלתי: האם ועד כמה אני יכול לדרוש מהשכנים שלמטה כן להתאמץ לעזור לי, ולאפשר גישה מהדירה שלהם למנוע של המזגן, במחיר של טירחה וזמן עבודה שלהם? (אולי מצד חזקת תשמישין, או כופין על מידת סדום?)

ואם אין לי טענה כלפיהם, ואני איאלץ להוציא הוצאות על פירוק והרכבה מחדש של הסורגים, האם אני יכול לתבוע מהשוכר שלי, זה שביצע את העברת המזגן לחדר הנוכחי, לפצות אותי על כך, היות שכעת מתברר שההתקנה לא היתה מוצלחת, ואולי היו צריכים לחשוב מראש על תסריט שהשכנים למטה יסגרו את המרפסת, ומראש להתקין את היחידה החיצונית של המזגן במיקום מוצלח ונגיש יותר?

תודה מראש ויישר כח.

 

תשובה:

שלום רב,

אין אפשרות לחייב את השכנים שיסכימו לפתיחת הגג עבורך. לא שייך בזה חזקת תשמישים שיכנסו למרפסת שלהם לתקן את המזגן. מאידך, גם את השוכר אינך יכול לחייב שישא בעלות חיתוך הסורגים מאחר שמזגן תקין שנמצא במקום שיצטרכו את רשות השכנים לתקנו זה לא נזק ברור ואפילו גרמא אין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל