לתרומות לחץ כאן

שכר שבת מאתר אינטרנט הפתוח בשבת

שלום לכבוד הרב.
רציתי לברר בבקשה דעת ההלכה בשני נושאים:
נושא ראשון: ישנה חב' בינלאומית זרה (עם נציגות ישראלית בארץ) המשמשת משרד תיירות, דרכה ניתן להזמין כל סוג נופש (בארץ ובחו"ל). כל פעילותה מתבצעת דרך האינטרנט באתר הפתוח 24/7 (כולל מן הסתם שבת וחג). אם אני משמש נציג של החב' – הפעילות שלי מתמקדת דרך האינטרנט באמצע השבוע בלבד, בשיווק ופרסום החברה (יתרונותיה והצעותיה). אני מקבל עמלה מהחב' על כל נציג נוסף שמצטרף לחב' ו/או על כל לקוח מהארץ או מהעולם שמבצע עסקה – כתוצאה מפעילותי. שאלתי היא: אם קורה שנציג ו/או לקוח מחליטים שנוח להם להצטרף לחב' ו/או לבצע עסקה בשבת או חג (שכאמור, כתוצאה מכך אני מקבל עמלה) – האם אסור לי הלכתית היות שמדובר בשכר שבת, מסייע לדבר עבירה או בעיה אחרת?
נושא שני: ישנה חב' זרה אחרת העוסקת במחשוב. לצורך פעילותה היא פונה לכל אדם בארץ ובעולם שמוכן להשכיר לה חלק מנפח המחשב האישי שלו לצורך פעילותה. ההתחייבות של המשכיר היא אך ורק להשאיר את מחשבו דלוק כל יום (כולל שבת וחג) למשך 10 שעות (הוא לא צריך לעשות דבר בשוטף). התמורה הינה עבור כל יום שהשוכר עמד בהתחייבות זו (כמה ₪ ליום), שמשולמת פעם בחודש. שאלתי היא: האם עצם העובדה שהמחשב עובד בשבת או חג מהווה בעיה הלכתית של שכר שבת או אחרת (שכן החישוב הוא על בסיס יומי, אם כי משולם במרוכז בכל חודש).
אשמח לתגובת הרב בנושאים אלו.
תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני הכלל הוא, שכאשר האתר או החברה פונה לכל העולם כולו ולאו דוקא ליהודים, כיון שלא ניתן לסגור את האתר בשבת [לעיתים מבחינה טכנית ובמקרה שלך כיון שהיא בכלל שייכת לחברה זרה] אין כל איסור בכך שאתה מקבל תמלוגים על שבת, ואף אם התמלוגים האלו באים על ידי פעילות עסקית אסורה של יהודים. זאת בנוגע לנושא הראשון. בנוגע לנושא השני, נראה שכיון שאתה יכול בנקל לסגור את המחשב בשבת, אין לאפשר לאנשים להשתמש בו ביום השבת. הבעיה אינה רק שכר שבת שזה כדבריך בא בהבלעה וכו', אלא בעצם האפשרות שאתה מספק לחלל את השבת דרך המחשב שלך.

מקורות:

ראה בהרחבה רבה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל