לתרומות לחץ כאן

מתקין מזגנים שאיחר ולא נתנו לו להתקין

שלום וברכה,
הזמנתי מזגן מחברה כלשהי כולל התקנה, שמשולמת ישירות למתקין. במוצ"ש התקשר אליי המתקין ומבלי לתאם איתי, קבע שמחר בצהריים הוא מגיע אליי להתקנה. השבתי לו שאינו יכול לקבוע לי את מועד ההתקנה מבלי לתאם איתי מראש ושלא יגיע, משום שלא יהיה מי שיקבל את פניו.

חלף שבוע, במהלכו קיימתי הרבה שיחות טלפון עם החברה. בשישי בצהריים, מתקשר אליי המתקין, וקובע שוב שביום ראשון הוא מגיע אליי. יוער כי המתקין לא נשמע לי בחור רציני, אך היות ורציתי לסיים עם העניין, הסכמתי וקבענו שיגיע בשעה 17:45. הדגשתי ואמרתי לו בצורה ברורה ביותר שלא יאחר, משום שאני צריך להיות בכולל בשעה 19:00. הוא הסכים ואמר שיעשה השתדלות להגיע לפחות ב 18:00.

ביום ראשון, בשעה 14:00 התקשרתי אליו להזכיר לו שקבענו היום ב 17:45. אמר שיש עיכוב ויעשה מאמץ להגיע בשעה שסיכמנו. הסברתי לו והדגשתי שאני ב 19:00 חייב לצאת.

בשעה 17:20 מתקשר אליי המתקין, ושואל אותי אם אני פנוי לקבל אותם. אמרתי לו כן, בשעה 17:45 כמו שקבענו. המתקין מלמל משהו ואמר "טוב אנחנו בדרך".

יצויין כי יצאתי מוקדם מהעבודה על חשבוני במיוחד כדי להגיע בזמן להתקנה, כפי שקבענו.

בשעה 17:50, הגעתי לבית. התקשרתי אליו לשאול איפה הוא. וזה השיב לי, "אנחנו בשעה הקרובה נגיע אלייך". אמרתי לו שקבענו ב 17:45 ואמרת שאתה בדרך אליי. מה זה בשעה הקרובה?? השיב לי עד 18:30 אנחנו אצלך.

בשעה 18:20 התקשרתי אליו שוב, נו מה קורה? איפה אתם? וכמסיח לפי תומו, השיב לי: "אנחנו עכשיו יוצאים מראשל"צ " (התברר לי ששיקר אותי בטלפון ולא היה בדרך אליי, אלא להתקנה אחרת בראשל"צ).

לאחר עוד 20 דקות (18:40) החלטתי, שאני מוותר על ההתקנה וימתין להם לקבל את המזגן בלבד.

בשעה 19:00 הם הגיעו, העלו את הציוד ואת המגן. אמרתי להם, תודה רבה, כל טוב, לכו. לא רוצה התקנה מכם. (הם שידרו חוסר אמינות וגם שיקרו אותי). תשאיר את המזגן ולך. אמרתי להם, שהם לא יכולים להגיע מתי שהם רוצים, קבענו בשעה מסוימת, ואמרת לי בטלפון שאתה בדרך אליי, יצאתי מוקדם מהעבודה במיוחד להתקנה, ובסוף אתם באים מתי שנוח לכם. כן אמרתי להם: אתם לא חסתם על זמני, ואני לא יחוס על זמנכם. לכו מכאן.

הם התעצבנו, סירבו להשאיר את המזגן אצלי, ללא תשלום. וסיננו לעברי, שעברתי על גזל גמור (הוא התכוון לכך, שכנראה בגלל שנאלצו להגיע אליי לשווא, בזבזתי את זמנם).

השאלה שלי, האם עברתי על איסור גזל? ואם כן חלילה, כיצד לתקן? ומה לגבי מה שגזלו אותי?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

לא היית מחויב לקבל את שירותי ההתקנה מאותו מתקין אם הוא לא עמד בזמן שסיכמת איתו במפורש. מאידך, התשלום למתקין, ככל הנראה, כולל גם תשלום עבור ההובלה ותשלום זה הנך מחויב לשלם לו בהתאם למחירים המקובלים בשוק.

לגבי הטענה שהפסדת כסף מהעבודה בגלל הבטחת המתקין, אם אמרת לו במפורש שאתה עוזב את העבודה בגללו, אתה רשאי לקזז ממחיר ההובלה את ההפסד של היציאה מהעבודה. אבל אם לא אמרת לו זאת, אינך רשאי לקזז הפסד זה.

מקורות:

לעניין הפסד עבודה, לכאורה יש בזה דין 'לך ואבוא אחריך' שכתב הרמ"א בחו"מ סי' יד סעיף ה. מדברי הקצות בסי' שלג סק"ג יוצא שנחלקו הראשונים אם הגורם הפסד עבודה חייב מדינא דגרמי, והיות שהמזמין מוחזק, יכול לטעון 'קים לי' כדעת ר"י בתוספות ב"מ דף עו ע"ב שחייב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה. בהמשך לתשובתכם, ערכתי בירור מול החברה דרכה הזמנתי את המזגן,
    ושם נאמר לי מפורשות, שאם אני בוחר להזמין את המזגן ומוותר על ההתקנה שהם מציעים לי,
    הרי שאקבל את המזגן בשליחות בחינם וללא עלות.

    העלות בסך 350 ש"ח היא על ההתקנה בלבד, וברגע שאני מוותר עליה, מופחת סכום זה מסך הרכישה.

    האם לאור מידע זה, עדיין אני מחוייב ליצור קשר עם המוביל-מתקין, ולשלם לו על דמי ההובלה?

  2. לא. אם בין כך היית מקבל את ההובלה חינם אינך חייב לשלם לו על כך.

    מקורות:

    מסתבר שהמתקין קיבל תשלום מהחברה עבור ההובלה. ואפילו אם לא, מאחר והוא לא עמד בהתחייבות התביעה שלו לתשלום עבור ההובלה יכולה להיות מדין 'יורד' בלבד, והמרדכי בב"מ סי' שפא כתב שאין חיוב לשלם ל'יורד' אם ניתן להשיג מי שיעשה את העבודה חינם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל