בס״ד
שלום רב!
אמא שלי מבקשת להזמין אותנו לטיול בעתיקות יוון. רבים מהאתרים היו אתרים של עבודה זרה. האם מותר לנו לטייל שם?
תשובה:
שלום רב
אם מדובר בבתי עבודה זרה ודאי אסור להכנס. אבל שברי אבנים שנותרו מאיזה בנין עתיק שכבר בטל ועבר מן העולם, אין חשש. אבל אם מדובר בבתים קיימים ממש, זו אכן בעיה. בשעת הדחק תוכל להשתתף בטיול וכשיגיעו לכנסיה או בית עבודה זרה קיים, תשאר בחצר ולא תיכנס פנימה, ותסתמך על דעה בראשונים המתירה זאת.
בהצלחה רבה.
מקורות:
רמב”ם בפירוש המשניות בעבודה זרה פרק א’ משנה ד’, זה לשונו שם:
“ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה’ מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע “ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן”. ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו”.
וגם הש”ך בשו”ע יו”ד סי’ קמ”ט הביא דברי הרמב”ם להלכה.
ובריטב”א בע”ז דף יא,ב מבואר שבחצר בית הע”ז מותר להיות, אך בספר חסידים (תל”ה) כתב: מעשה ביהודי אחד שהלך בחצר בית הע”ז ושמע בת קול מכרזת ‘ואותי השלכת אחרי גויך’ והיה מתענה כל ימיו. לכן לכתחלה גם לחצר אין להכנס.
ובספר שבלי דוד (זילברשטיין, תרמ”א) ביורה דעה סימן קנ”ד כתב שאפילו במקום חשש איבה אסור להיכנס.
וראה עוד באגרות משה יו”ד ח”ג סי’ קע”ט אות ו’ ובציץ אליעזר חי”ד סימן צ”א בענין זה.