לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

רווח כספי מאתר אינטרנט הפתוח בשבת

בשיווק באינטרנט יש כל מיני מסלולים ויש דבר שנקרא "לִיד", שזה אומר אדם שנרשם דרכי למשהו מסויים או השאיר פרטי התקשרות. יש תכניות שותפים שמקבלים כסף (קטן) על לידים ואם האדם הזה גם ביצע רכישה מקבלים כסף נוסף (גדול). לדוגמא על ליד שהבאתי אני מקבל 3 ש"ח, ואם הליד הזה גם ביצע רכישה אני מקבל 1000 ש"ח. השאלה שלי היא על ליד שנרשם בשבת בקישור שלי. אם פירסמתי קישור מסויים ביום שלישי או ששלחתי מייל ביום שני אין לי שליטה מתי אנשים יקראו וילחצו על זה, ויכול להיות שיעשו את זה בשבת.
יש לי 3 שאלות:
א. אני לא רוצה ליהנות משכר שבת, ולכן אני יכול לבקש ממנהל התכנית לא להעביר לי כספים על לידים שנרשמו בשבת – אבל במקרים בהם מנהל התכנית יהודי – הוא ירוויח מהחילול שבת. האם עדיף לקחת את הכסף הזה ולזרוק אותו כדי שלא יהנו ממנו יהודים? או לתת לצדקה? או לבקש מהמוכר שלא לתת לי את הכסף הזה.
ב. כמובן שאותו הדין קיים מבחינתי אם ח"ו התבצעה רכישה בשבת דרך קישור שלי ואיני רוצה להרוויח לא שקל ולא 1000 שקל מחילול שבת. אבל השאלה השנייה היא על מכירה שהתבצעה ביום חול, של ליד שנרשם בשבת. האם גם הכסף הזה נחשב הנאה מחילול שבת למרות שזה בעקיפין, או שאפשר ליהנות ממנו?
ג. האם מותר לי לנסות לשכנע ליד שנרשם בשבת, שיירשם לתכנית ולהציע לו הטבות מסויימות אם יירשם? או שבגלל שזה לא באופן פסיבי אלא יזום מצידי זה יותר חמור מהשאלה הקודמת ויהיה אסור

תשובה:

שלום רב

נתחיל מהסוף, דוקא הדין הזה הכי קל, כיון שכאן אתה לא מקבל שכר על הרישום שלו, אלא אתה נהנה מעצם הרישום שתוכל לשכנע אותו להמשיך, ולענין הנאה ממעשה שבת, ברגע שעבר זמן בכדי שיעשה [לפי הדעה המחמירה יש בכך צורך גם באדם חילוני ולא רק בגוי] כבר מותר להנות.

לגבי עצם השאלה, אם רוב הפונים באתר הם גויים אין כל בעיה, אם הרוב הם יהודים, עדיף לכתחילה למכור את הזכות שלך ביום השבת לגוי במידה שזה אפשרי, ובכל מקרה אם בא לך רווח כספי מהענין אתה רשאי לקחת אותו ואין בזה איסור של שכר שבת. כתבנו בענין באתר בהרחבה רבה כמה פעמים עם כל המקורות והפירוט, ראה למשל כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל