לתרומות לחץ כאן

אמרה: בשם אופן אני לא אתחתן עם מעשן, ונמצא שבעלה מעשן בצנעא

בס"ד
שלום להרבנים החשובים!
בשב"ק למדתי עם חבר מסכת קידושין (סוגית מקח טעות), ואז עלה על השולחן הסיפור שלו.
הוא כבר כ4 שנים נשוי, לפני החתונה קודם הפגישה ראשונה אשתו הדגישה שבשום אופן היא לא רוצה להתחתן עם מי שמעשן, וכן בפגישות אמרה שמפריעה לה מאוד העישון.
כמעשן כמה סוגרות ביום בהתחלה ניסה להתאפק, אבל ככל מה שעבר הזמן המשיך לעשן, והקפיד כמובן שזה יהיה בצנעא, וכך זה המשיך אחר החתונה עד היום, ומקפיד לשטוף הפה לפני שנכנס לבית וכדו'. ועד היום היא לא יודעת שהוא מעשן.
אז לפי מה שלמדנו בסוגיה האם דבר כזה כמו 'על מנת' שזה מעכב בקידושין, ואפי' אם עכשיו יפסיק לעשן זה לא יעזור בגלל בשעת הקידושין הוא לא חשב להפסיק לעשן.
יש לציין שהקשר חזק מאוד מבחינת זוגי, וב"ה נולד כבר שני ילדים, ואפי' אם תיוודע עכשיו שהוא מעשן, קשה להאמין שהיא תרצה לעזוב בגלל זה.
חבר שלי מאוד מבולבל ויש לו נקיפות מצפון על כל הנושא, אשמח לקבל תשובה ברורה מה אמור אם בכלל לעשות.
נ.ב. כשלמדנו עלה לנו שלכאורה יש ב' סיבות למה אשה לא רוצה שהבעל יעשן, א. בגלל שלא סובלת הריח, ב. בגלל הבריאות. האם יהיה הבדל בין הסיבות הנ"ל.

תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

חברך יכול להיות רגוע, אין פקפוק בקידושין שלו. אולם אי תוהה עד מתי ניתן לחיות עם ה"בלוף" הזה…

מקורות:

כידוע שכל מקום שאדם מתנה משהו שברצונו להכפיף את הקנין עם ההתניה עליו להתנות על כך בעת חלות הקנין, כלומר, באופן הזה היא היתה צריכה להתנות בעת הקידושין שאינה רוצה להתקדש לו אם הוא מעשן. לכן גילוי נאות אמנם יש כאן, אבל ביטול קידושין איני רואה מצב שיש לחשוש לכך.

אמנם בשו"ת חתם סופר (אבה"ע סי' פב, והובא גם בפתחי תשובה אבה"ע סי' לח ס"ק יד) נשאל אודות "אדם שאמר שהוא עשיר ונמצא עני אמר שהוא למדן גדול ונמצא אפילו צורתא דשמעתא אינו יודע". שמעלה אפשרות שהקידושין בטלים למרות שלא התנה כן בפירוש בעת הקידושין. משום שאם הוא מרמה שייך להכליל את זה בכך שזה אומדנא דמוכח ואין כאן דברים שבלב אינם דברים. והביא ראיה לכך מהמשנה בקידושין נ,ב "מפני שלא הטעתו". משמע שאם היתה כאן הטעייה ניתן לדון שיש כאן קידושין טעות. אולם לא קבע מסמרות בנושא.

ובכל אופן, זה שייך רק במקרים שיש אומדנא שכוונתה אמנם ללכת "עד הסוף" ואם הוא אכן מעשן לא להתחתן איתו. אולם אני מניח שאם היה מתברר לה שבוע לפני הנישואין שבחיר לבה מעשן, איכשהו החתונה בכל זאת היתה מתקיימת, כך שלא שייך לומר שיש כאן אומדנא דמוכח.

בנוסף, כפי שאתה כותב כאן, היום ודאי שהיא מרוצה למרות שתשמע שהוא מעשן. וכפי שנפסק בשו"ע (סי' לט סעי' ה' ובנושאי כלים) שאם היתה מחילה, הקידושין קיימים מרגע שנעשו. אמנם יש לעיין האם גם באופן שברור שהמחילה נעשתה רק משום שהיום היא מוכנה לוותר, אבל אילו היתה יכולה להחזיר את הגלגל לאחור, לא היתה מחילה. ראה מנחה אפרים אונאה סי' יב. ומ"מ מכל זה נראה בבירור שאין לו מה לחשוש לקידושיו עם אשתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל