לתרומות לחץ כאן

אמירת תחנון במקום שאין בו ספר תורה

שלום רב
בשבעה אני יודע שלא צריך לאמור תחנון.
אבל מה קורה לגבי ה-30 וה-11 חודש והשנה.
האם אומרים תחנון במנחה אם זה בבית הנפטר או בבית הכנסת.
תודה ושבת שלום.

תשובה:

שלום רב

האבלות אינה מונעת אמירת תחנון בימי השלושים או השנה, אלא שבאופן כללי כאשר מתפללים במקום שאין בו ספר תורה לא אומרים תחנון, למעט ירושלים, שבעיר העתיקה לכל הדעות הוא בכלל "לפני ה'" גם בלא ספר תורה, ולגבי שכונותיה החדשות נחלקו בכך הדעות. כך הוא מנהג בני אשכנז כמובא ברמ"א ומשנה ברורה בסי' קלא, מנהג הספרדים לומר תחנון גם במקום שאין בו ספר תורה.

מקורות:

המקור שלא לומר תחנון אלא כשיש ס”ת, הוא בספר הרוקח (סי’ שכד). ומרן בב”י (סי’ קלא) הביאו וכתב ע”ד: ואני אומר, אם קבלה נקבל, ואם לדין, יש תשובה. ובשו”ע השמיט דבריו, משום דלא ס”ל. וגם מדברי השו”ע (סי’ קלא ס”ד) לגבי בית האבל מוכח שאין הדבר תלוי בס”ת. ועי’ שיירי כנה”ג (הגב”י ד) שכתב דמהר”א גאליקו בתשו’ כת”י הסכים לדברי הב”י. וכתב עוד שמנהג המהרי”ט כמרן השו”ע. ושכן נהג בעצמו. וכ”כ מרן החיד”א בברכ”י (א ובשיו”ב א), וכך המנהג לדינא. ועי’ ילקו”י (מהד’ תשס”ד עמ’ שפו).

והנה לדעת הרוקח, יש שכתבו דה”ה אם יש ספרי קודש בבית, דינו כמקום שיש בו ס”ת, ואפשר לומר תחנון, וכ”כ בשיירי כנה”ג (הגב”י ו) ועוד. וכן הביאו החת”ס (בהג’ לשו”ע שם) והאג”מ (ח”ה מאו”ח סי’ כ אות ה), ועי’ ארחות רבינו (ח”א עמ’ סז). אולם לדעת מרן השו”ע נראה דא”צ בזה, ובלא”ה אומרים נפילת אפים. וגם בשיירי כנה”ג כתב להדיא דהיינו דוקא לדעת הרוקח.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל