לתרומות לחץ כאן

שיחות חולין ואכילה בבית כנסת

בס"ד

שלום רב,

יש לי שאלה בקשר לשיעורי תורה בבתי כנסת.
ולפני שאציג אותה, ברצוני לשאול שאלה אך ורק כדי ללמוד ממנה את דרכי השם, ולא כדי חלילה לקטרג על אף אחד מישראל, והלוואי ובעזרת השם כולנו נזכה לעשות תשובה שלימה.

אתחיל, במקום מסויים יש בית כנסת שבו "נפתחה מדרשה" כך טוענים, לפי ראייתי זה היה בית כנסת לשמה ולא מדרשה כזו או אחרת.
באותו הבית כנסת, בתוכו ממש מתכנסות בנות לפני שיעור התורה, וכשממתינות לרב מדברות שיחות הבל ואפילו לפעמים רחמנא ליצלן דבורי לשון הרע ואבק לשון הרע מבלי ידיעתן בדבר.
כשאני ראיתי זאת עלה בזיכרוני שבורא עולם לא מאשר לאף אדם מישראל לדבר דברי הבל (שיחות חולין) במקדשו (בית הכנסת, היום) ונחרדתי לדעת ששיעורים כאלה מתנהלים פעמיים בשבוע כבר מספר חודשים/שנים.

כשהשיעור החל, הרבנית שמארגנת את אותם שיעורי תורה פתחה בחטיף וחילקה אותו בצלחות לכבוד הבנות, כולל שתייה.
ועכשיו שמעתי שגם זה אסור, הכוונה גם דברי הבל וגם אכילה ושתייה בבית הכנסת אסורים.

ובמהלך השיעור, רוב השיעור היה מלווה בדברי "צחוק", לא כ"מילתא דבדיחותא" אלא כהפכו.

אני רוצה לדעת בפירוש האם כל מה שראיתי היה חילול השם גמור, או שאני טועה בהבנתי בפסיקות?

והאם מותר ללמוד במקום כזה תורה, או שחלילה אנו מחללים שם שמיים במקום לקדש את שמו יתברך?

תודה מראש,
ושבת שלום.

תשובה:

שלום רב,

צריך לראות את המכלול, אני בטוח שמטרן כינוסן אינה לפטפט או לחלק חטיף כזה או אחר, אבל מה לעשות לפעמים ההכרח הוא כזה… ברור שהתיאור שאתה מתאר היה יכול להיות מצוין אם זה היו מתכנסים באחד החדרים האחרים שם ולא בבית הכנסת עצמו. שהרי שיחות חולין אסור בבית הכנסת, ראה שו”ע סי’ קנא סעי’ א. וראה בזוהר פרשת תרומה שבני ישראל מתעכבים בגלות מחמת שעוסקים בדברים בטלים ודברי חולין בבית הכנסת. כל שכן אם מדובר בלשון הרע וכד'.

גם בעזרת הנשים הפתוחה לבית הכנסת יש בעיה כזן עי’ שו”ת אגרות משה (או”ח ח”א סי’ נא) ושו”ת מנחת יצחק (חלק א סימן קיח) ושו”ת ציץ אליעזר (חלק ט סימן יא וחלק יב סימן יד).

וגם אכילה ושתיה כידוע יש בעיה ואין טעם להכנס לזה כאן משום שיש חילוקי דינים בזה. ומותר לומר להם שיש לכבד את בית הכנסת בהתאם לקדושת המקום.

אלא שיש להזהר ולכלכל את מעשית בתבונה, מחאה סתמית גם אם היא באה עם ניסיון לחייך וכד' נועדה לכשלון. ניכר מדבריך שאכן קדושן המקום יקרה לך, לכן עשה מאמץ לארגן להם מקום חילופי ואז יראו שיש להם מקום, שיש מישהו שאיכפת לו ודואג באמת לקדושת בית הכנסת, כך תוכל לקיים מצווה גדולה. ותבוא עליך ברכה.

שבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *