נולד ילד ממזר – האם קיים מצוות פריה ורביה?

רבני בית ההוראה
ח' סיון ה'תשע"ו

יש דין בגמרא סוכה ל , אין מצוה באה בעבירה, לעומת זאת בנזיר כג והוריות י; כתוב על יעל ובנות לוט, והשאלה מה הדין המדויק לאבחן מתי זה עבירה ומתי זה מצוה? או מתי זה מותר? והאם אדם שאונס עולה לו מצוות פרו ורבו במידה ונכנסה האשה להריון?

תשובה:

שלום רב,

שאלתך כבר נשאלה בקדמונים. אדם שבא על אישה שאסורה לו וילדה ממנו בן האם קיים פריה ורביה או לא. הראשונים (הרמב”ן הרשב”א והריטב”א) ביבמות כב,א כתבו בשם הירושלמי שהוא קיים פריה ורביה למרות האיסור. אולם בשו”ת הרדב”ז (ח”ז סי’ ב’) הביא שהזדמנה להם נוסחה משובשת של הירושלמי, ולפי הנוסחה המתוקנת זו אלה שלא נפשטה בירושלמי, והלכה למעשה הוא כותב מאחר שיש בזה מצווה הבאה בעבירה אינה יוצא ידי חובת מצוות פריה ורביה.

וראה עוד במנחת חינוך (סי’ א’ אות ב’) שכתב שלכאורה לא שייך כאן דין מצווה הבאה בעבירה משום שהעבירה היא מעשה הביאה עצמו, ואילו המצווה היא עצם הולדת הילדים (שהרי אם לא נולדו או שהם מתו, לא קיים את המצווה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *