לתרומות לחץ כאן

נולדה לרווקה שנישאה באמצע ההיריון אם הבת מותרת לכהן

האם לכהן מותר להתחתן עם אישה רווקה שהוריה התעברו לפני הנישואים ולפני הלידה נישאו בקדושה תחת חופה?

תשובה:

שלום רב,

אם אביה יהודי ואינו כהן אין כל בעיה. אם אביה גוי, כמובן שהדין הוא שלכתחילה היא אסורה לכהן (ורק אם נישאו כבר, אינם צריכים להתגרש). ואם אביה הוא כהן, זה תלוי, אם היא נולדה בארץ אין כל בעיה. ואם היא נולדה בחו"ל, יש לדעת פרטים נוספים כדי לקבוע שאכן היא מותרת לכהן.

מקורות:

א. אם אביה הוא יהודי (ישראל או לוי), והיא מוחזקת כבתו ודאי שאין כל בעיה, משום שאין אנו חוששים שמא אביה הוא גוי. בפרט שבת גוי אסור לכהן לדעת רוב הפוסקים רק מדבנן. ראה בשו"ת שרידי אש סי' עא שהרחיב בסוגיה זו וכך היא מסקנתו. (מלבד משמעות דברי השער המלך שהובא בפתחי תשובה באבה"ע תחילת סי' ד' שהיא אסורה מספק איסור דאורייתא).

ב. אם אביה הוא גוי, כאמור, ודאי שאסורה לכהן לכתחילה. כמבואר שם.

ג. אם אביה הוא כהן, כאן השאלה היא האם אכן האם היתה מותרת לאביה או לא, משום שאם היא היתה אסורה לאביה, נמצא שהבת היא חללה ואסורה לכהן. לכן, אם היא נולדה בארץ, ואני מניח שאם הם נישאו בעודה בהיריון מתקדם היא אמרה לרבנות שההיריון הוא מבעלה (אחרת היא היתה אסורה לו משום מעוברת חברו). ומאחר שנולדה במקום שיש תרי רובי כשרים (רוב יהודים). היא מותרת בעלה הכהן (אם אכן הוא כהן) וגם הבת ודאי כשרה למותרת לכהן.

ד. אם היא נולדה בחו"ל נמצא שהיא נולדה במקום שיש תרי רובי פסולים (רוב גויים). כאן לכתחילה ודאי היתה אסורה לכהן ואולי גם מעיקר הדין היא היתה אסורה לכהן (משום שמדאורייתא אנו הולכים אחר הרוב, ואין כאן המקום להאריך). ראה גם בשו"ת רע"א קמא סי' צה שנשאל בשאלה כזו. לכן צריכים לדעת פרטים נוספים כדי לקבוע אם הבת מותרת לכהן או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל