לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן – בחצר משותפת

שלום כבוד הרב הגאון,
ראשית עלי לספר שהתפללתי שהזדמן לי מצות שילוח הקן, ואכן השם נענה לבקשתי ולפתע כאשר אני מביט מחלון ביתי אני רואה על עץ גבוה קן עם יונה קצת שמנה שיושבת שם, השאלה האם אני יכול לקיים את המצוה? העץ נמצא בחצר הבניין המשותף. הקן יחסית גבוה, אולי אם אביא סולם אני יוכל להפחיד ולסלק את היונה, אבל לא נראה לי שאוכל להגיע לקן עצמו. צריך בדיקה. ועוד שאיני יודע אם יש ביצים שם או בנים, האם אפשר לומר שסתם שיש, ולשלח או עדיף להמתין. בקיצור אם הרב יוכל לסייע לי בכל העניין אשמח מאוד מאוד.

תזכו למצוות וחג שמח!

תשובה:

שלום רב

אתה יכול לקיים את המצוה. אף שבתורה כתוב כי יקרה קן ציפור לפניך – מההפקר ולא מהמזומן, כבר כתבו פוסקי זמנינו הגר"מ פיינשטין והגרש"ז אויערבך שכיום גם קן בחצר פרטית הוא הפקר כיון שאין דעתו של אדם לזכות בקן, ואין לאנשים רצון וצורך בו. תוכל לקחת מקל ארוך ואיתו לשלח את היונה ואין צורך לטפס. המצוה מתקיימת או בביצים שעוד לא התרקם בהם גוזל או בגוזלים עצמם כל זמן שאינם יכולים לפרוח, לכן אם יש לך ספק שאולי כבר הטילה לפני זמן רב, תמתין לגוזלים. שילו הקן נעשה דוקא בלילה שהאם דוגרת ולא האב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    בנוגע להקשה על הקן הגבוה עם מקל ארוך, אני מבין שהרב נוקט כשיטת החכם צבי. שאין צורך ליטול את הבנים אף לא לצורך *התבוננות* בביצים או בגוזלים.
    אם כן, לכאורה, אז גם אין צורך להקפיד שהבצים יהיו לפני הריקום?

    מקורות:
    http://www.yeshiva.org.il/midrash/1987

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל