לתרומות לחץ כאן

רב מובהק בזמנינו

שלום רב.
אני בעל תשובה מתחזק כל יום כבר כמה שנים בזכות חבריי.
יש לי חבר שבמשך כ 7 שנים עשה לי ולעוד כמה חברים שיעור תורה קבוע בערב שבת.
בהתחלה התחלנו ללמוד בלי להבין מה זה ערך מורה ותלמיד פשוט נהנו ללמוד והוא מורה ממש ממש טוב יודע לייעץ יודע להבחין בבעיות ולפתור אותם מהר ובזכותו חזרתי בתשובה ומתחזק כל יום והתחתניתי בזכותו.
אך, יש לי שאלה קטנה עם הזמן הוא טוען שעל פי ההלכה הוא נחשב כרבי המובהק,
וכאן נכנסים הלכות רב תלמיד וכו'.
כמובם שאני חייב לכבד אותו ולהכיר לו טובה גדולה.
אבל האם באמת צריך לנהוג על פי ההלכה של רב מובהק ותלמיד. כי שמעתי שלא קיים היום כל כך דין של רב מובהק.
הרי אם רוב תורתי מימנו אז אמור להיות פה דין רב תלמיד, הענין או שאנחנו עושים גם דברים אחרים ביחד שלא בהכרח תמיד לימוד תורה? האם זה אפשר להיות חבר וגם תלמיד בו זמנית?
אפשר מקורות לדבריך

תשובה:

שלום רב

לא נשמע שהוא נחשב רבך המובהק, ובאופן כללי לא הבנתי מה מביא אותו לרצות שתראה בו את רבך המובהק? בדרך כלל רבנים וגדולי תורה בורחים מהכבוד וזה הדבר היפה המאפיין את עם ישראל. הוא בהחלט ראוי שתכיר לו טובה רבה שעזר לך לבוא לחיי העולם הבא, אבל לא מעבר לכך בשום אופן.

מקורות:

גם מי שלימד אותך הלכה אחת חובה לכבד אותו, וכפי שמצינו לגבי דוד המלך שכיבד את אחיתופל שלמד ממנו שני דברים וקראו מורי ורבי אלופי ומיודעי ראה קידושין לב ובמשניות אבות. אולם דין מורא רבו, שאינו מיסב לפניו בפסח וכדומה, הוא רק ברבו המובהק, כמבואר בטוש"ע בסי' תעב, אף שיש מהראשונים שהחמירו בזה.

בזמן הזה, יש ראשונים [כלומר כבר בזמנם…] שכתבו שאין בכלל דין מורא רבך כמורא שמים, ראה ארחות חיים הל' תלמוד תורה, שהוא רשאי בגלל זה לסתור פלפולו ולהורות הלכה בפניו וכו' [חלילה לא לבזותו], וכ"כ הפוסקים שאין בכלל דין רב מובהק היום, כך כתב המהרשד"ם, וכ"כ בחכמת אדם כלל קד סעי' א וחיי אדם סו"ס סט ושו"ת בנין ציון סי' פג, וידאליהו סי' מא ועוד רבים יכלה הזמן והם לא יכלו…

דברים אלו נאמרו אפילו לגבי תלמידי חכמים עצומים המלמדים את גדולי הלומדים שבדור יומם ולילה עד הגיעם לגדלות בתורה! כך שמה שאתם למדתם ממנו קצת שיעורים שבועיים וכו', גם אם לא הספקת מאז הרבה יותר, הרי זה טיפה מן הים, מכך הוא רוצה כבר להיות רב מובהק??? הרי בודאי עוד תלמד עוד הרבה ותשקיע בתורה ותגיע להשגים עצומים שיבלעו כל מה שאתה יודע היום עשרת מונים!

רב שמחל על כבודו כבודו מחול, ולכן ההוראה היא לכל רב למחול על כבודו, אא"כ הוא רואה צורך לתלמיד שיכבד אותו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה..לפי דעתי, זה כדי ללמד אותי לכבד את הרבנים. כי לא הכרתי מה זה כיבוד הרב ומה זה מורא מהרב. למדנו שנים ולא למדנו הלכות תלמידד מורה איך להתנהג בשיעור כניראה בגלל זה. הוא החליט לשנות גישה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל