לתרומות לחץ כאן

הוצאת מפתחות מהצרור בשבת – בנין וסתירה בכלים?

האם מותר בשבת לחבר או לנתק מפתח מצרור מפתחות, וכן לחבר או לנתק את טבעת המתכת שבה תולים את המפתחות מגוף מחזיק המפתחות, או שיש בזה איסור בנין וסתירה בכלים (שאסור אם תקוע בחוזק).

תשובה:

שלום רב

השאלה מענינת, לכאורה היה מקום לתלות נדון זה במחלוקתם הידועה של הגר"ז והחזון איש בטעם שהתירו לפתוח ולסגור מכסים של כלים על ידי הברגה בשבת, האם הוא משום שעתידים לפתוח ולסגור אותם בכל יום [גר"ז] או משום שהם לעולם לא מתאחדים להיות אחד, שכן הוא דרך השימוש בהם [ונפק"מ כשאינו עתיד לפתוח ולסגור כל יום], וממילא במפתח היה מקום להתיר רק לשיטת החזון איש ולא לשיטת הגר"ז [וראה בענין זה במשנה ברורה סי' שיד.

אולם למעשה נראה שבמקרה שלפנינו לכל הדעות אין בכך איסור, שכן יסוד האיסור הוא במה שהוא בונה כלי או סותר כלי, כאן אין כל תיקון בחיבור שני כלים אלו יחד, אלא שלנוחות הוא עושה זאת כדי שלא יזדקק לקחת את המפתח לבדו בכיס, אבל המפתח לבדו הוא כלי בפני עצמו ומחזיק המפתחות הוא כלי שלם בפני עצמו, ואין באיחודם כל תיקון שעשוי להחשב כמלאכה בשבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מותר. ראה משנה ברורה שיג ס"ק מה מדברי הגר"ז שדבר שרגילים לפתוח ולסגור תמיד זה אופן שימשו ולא בנין, ולדבריו זה דוקא כשרגילים לפתוח ולסגור בו ביום, ובחזון איש מיקל תמיד כאשר זה אופן השימוש בכלי ולא אופן יצירתו שהחלקים אינן מתאחדים ולא נחשב בנין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל