ברירה בשבת בדבר לח

רבני בית ההוראה
כ"א אייר ה'תשע"ו

שלום. אני פותח קופסת טונה בשבת ויש בה שמן רב. אני נוהג לשפוך השמן לפי ההלכה שאין בורר בלח(מהריטץ). אולם,אני מעונין ללחוץ על הטונה ולהוציא השמן כי זה פבולת עבורי וזה לאלתר. כמו שאני מסלק עצמות הדג. דרך אכילה.
אשמח למקורות האוסרים והמתירים.

תשובה:

שלום רב

ראשית חשוב לדעת, שגם לאלו הספרדים שסומכים באופנים מסוימים על דעת המהריט”ץ, זה לא דבר מוחלט, וסמכו על כך רק יחד עם צירופים נוספים, והורו שהמחמיר בזה תבואר עליו הברכה, ראה כאן הוראת הגר”ע יוסף. כמו כן חשוב לומר, שגדולי הפוסקים חלקו על דברי המהריט”ץ, ראה ט”ז סי’ שיט ס”ק יג והובא במשנה ברורה שם ס”ק סא, וכן דעת החזון איש, וכן מנהג כל בני אשכנז. וראה בבאר היטב שם ס”ק השיטות השונות בענין. וכן החמיר בס’ שביתת השבת באר ברחובות אות כה.

בנוגע למה שהבאת מעצמות הדג יש כאן בילבול גדול, ההיתר בעצמות הדג [לספרדים בלבד, אשכנזים מחמירים, ראה ביאור הלכה בתחילת סי’ שיט] הוא משום שהדג והעצמות מחוברים יחד, והם נחשבים דבר אחד וזה לא נחשב ברירה. אבל מצד דרך אכילה לא התירו אלא כשהסינון הוא בתוך הפה ממש, ראה ביאור הלכה שם בשם הרא”ש, ממילא זה לא רלוונטי כאן.

בהצלחה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *