לתרומות לחץ כאן

לווה כסף מאימו לצורך קניית דירה ואינו משלם בזמן

שלום רב,
הסיפור הוא מאוד מסובך אני מבקש לקבל עצה והכוונה לגבי הנושא שהציג.
סבתא שלי מצד אמא נתנה לאבא שלי סכום של כ- 520000 ש"ח במהלך 12 השנים האחרונות. רוב הסכום ניתן לפני כ-שלוש שנים במטרה לעזור לאבא שלי לקנות דירה שאותה הוא ישכיר וכך במהלך כמה שנים יסגור חובות שהצטברו אצלו (גם עבור הסבתא). לאחר הקנייה (הבית על שמי) הבית הושכר כשנה. לאחר שנה הסבתא ביקשה בכל לשון של בקשה שהיא רוצה לעבור לגור בדירה החדשה בגלל שהיא לא יכולה לחיות עוד עם המשפחה של הבן שלה, וגם אמרה לאבא שלי שהיא תשלם לו את השכירות. לאחר חודש שהסבתא גרה בבית ושילמה לאבא שלי את השכירות, סבא שלי הפסיק לעבוד ועקב הקושי הכלכלי, סבתא פנתה לאמא שלי ואמרה לה שהיא לא יכולה לשלם את השכירות. [כמו כן, בעת קבלת כל סכום הכסף (520000) הזה מסבתא שלי לאבא שלי לצורך קניית הדירה לא נחתם חוזה אלא סוכם בינהם בע"פ. אחד מהתנאים לטענת סבתא שלי שהבית נקנה עבורה ורק לאחר 120 ישאר עבורי (הנכד), ובנתיים אבא ישכיר אותה עד שהיא תרצה לעבור אליו.] למעשה סבתא הייתה מתגוררת בדירה כשנה וחצי, עד שלמעשה הפרה את אחד התנאים שאבא שלי הציב לה לפני שהיא עברה לגור בדירה (התנאי היה שהבן הנרקומן שלה לא יתגורר בדירה). אבא שלי בלי להסס פנה לעורך דין ובשמי כבעל הדירה (ללא רשותי) שלח מכתב לסבתא במטרה לפינוי הדירה לפני ביצוע הליך משפטי כנגדה לפינוי הדירה. הסבתא התפנתה בעל כורחה מהדירה. במצב הנוכחי למעשה 79% ממחיר הדירה ניתן מסבתא שלי ואת השאר 21% אבא שלי השקיע ממשכנתא. כרגע הדירה מושכרת שוב ואת הכסף אבי לוקח וסוגר חובות שלו לאנשים. סבתא כרגע מבקשת לקבל את סכום הכסף שהוא חייב לה בתקופה של 12 שנים האחרונות (520000 ש"ח) ואילו אבי לא מעוניין להחזיר לא את הכסף במידית אלא הוא מעוניין "לפרוס לתשלומים", לאחר שיסגור את כל החובות שלו מכספי השכירות רק אז הוא מתכוון לתת לסבתא את הכסף בהזרמות של 3000 ש"ח כל חודש (דבר שימשך כ15 שנים עד לתשלום של כל הסכום). סבתא שלי מתנגדת בתוקף ורוצה את הסכום בזמן הקרוב בבת אחת ללא שום ריבית ואחוזים רק את הסכום שהיא הלוואתה לו. מבחינת למכור את הדירה אבי לא מעוניין, אלא הוא רוצה להשאיר לי אותה.
בסופו של עניין אני רוצה לדעת מה עלי לעשות, כי מצד אחד הדירה רשומה על השם שלי, ורובה שייכת לסבתא שלי. אם אפעל בצעדים נגד אבי בכך שאמכור את הדירה ללא ידיעתו או עם ידיעתו , אני פשוט אגרום לפירוק התא המשפחתי שלנו (גירושין, חרם, קללות וכו..)(ואני עדיין סמוך לשולחן אבי וגם לא נשוי [סטודנט בן 24]). מצד שני אני מרגיש שיש כאן דין של לא תעמוד על דם רעך, כי כרגע אבא שלי גוזל את סבתא שלי ולא מעוניין להחזיר את כספה כפי שהיא דורשת. וגם אין שום הוכחה משפטית (מסמך או חוזה) בין אבא לסבתא. אז אני בתור אחד שיודע את האמת לא יודע מה לעשות בעניין.
תודה מראש,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

מה שעליך לעשות הוא להקפיא את המצב הקיים. לא למכור את הדירה כדי להחזיר את החוב לסבתא ומאידך לא לשתף פעולה עם האבא לצורך מכירת הדירה לצרכים אחרים.

אתה כותב שהנך יודע את האמת, אבל באמת המצב ההלכתי/משפטי של הדירה כלל לא ברור. כאשר אין חוזה ברור, קשה מאוד להכריע אם הסבתא היא בעלת 79% מהדירה, או שאבא חייב לה חוב כספי בלבד. במקרה שהוא חייב חוב כספי בלבד, אסור לך למכור את הדירה בכדי לשלם את החוב שלו. וזאת משום שתפקיד כזה נתון בידי בית דין בלבד. ולכן, עליך להימנע מלמכור את הדירה ולנקוט בפעולה אקטיבית כלשהי.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל