לתרומות לחץ כאן

הכשרת תבנית אפיה חדשה

שלום וברכה.
רכשתי מכונה לאפיית לחם ובחוברת ההוראות נכתב שתבנית האפיה מרוחה בחומר נגד הידבקות הלחם.
האם ישלהכשיר את הכלי?
צדדי הספק- האם יש לחשוש שמדובר בחומר אסור?
במידה וכן האם אין זה ספק של נטל"פ (שלכאורה אין ודאות שזה איסור)?
גם אם אם זה ודאי איסור, האם לא ניתן להעריך שאינו ראוי לגר מעיקרו?

תשובה:

שלום רב

באופן כללי החומרים בהם משתמשים היום כולם סינטטיים, ואין חשש אמיתי למאכלות אסורות, אולם כבר נהגו להגעיל כלים חדשים, וגם כאן כדאי לקרצף היטב עם סקוצ' וסבון ואחר כך להכניס למכשיר ולחמם כשהיא ריקה 20 דק'.

מקורות:

ראה כאן שהובא דעת הפוסקים שאין צריך להגעיל כלים חדשים כיום, אמנם יש הסוברים שיש להגעילם ר’ במשמרת שלום יו”ד סי’ קכ”א ס”ק י”ב וחזון איש או”ח סי’ י”ט ס”ק י”ט והר צבי יו”ד סי’ ק”י שכתבו שצריך להגעיל כלים חדשים, אך יתכן שלא דיברו בחומרים שנמרחים בזמנינו על הכלים, ור’ עוד ביביע אומר חלק ו’ סימן י’ מה שכתב בזה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. א. באמרכם "אך יתכן שלא דברו בחומרים שנמרחים בזמנינו" כוונתם לגר"א ווייס שליט"א שפטר ורצונכם לומר שגם הוא יודה?
    ב.האם המנהג להגעיל הוא בתורת חומרא בעלמא או מחשש גמור, ונפק"מ להא שיש להכשיר לפני הטבלת הכלי שלצד שהוא רק בתורת חומרא לכא' אין להקפיד בזה.
    תודה רבה על התשובה המהירה, המנומקת והבהירה; יישר כוחכם ויהי רצון שתראו רוב ברכה והצלחה במעשה ידיכם הברוך.

  2. א. כוונתנו שכאן כולם יודו לדבריו. ב. לגבי חומרי ההברקה ודאי מדובר ממש בחומרא כדבריך ולא מעיקר הדין, אולם יתכן שכאן שיש משהו יותר ממשי כדאי יותר להקפיד על כל פרטי הדין.

  3. אחר בקישת המחילה, כמדומה שסתרתם דבריכם בחזרה בתוך כדי דיבור ואיני יודע אם לתפוס לשון ראשון או אחרון-
    אם כולם יודו לר' אשר שאין להחמיר כאן וקילי החומרים החדשים מהנידון של ההר צבי, איך יש להחמיר יותר בהם ולנהוג בהם תורת ודאי ולהגעיל טרם ההטבלה – האם מדובר בחומרה או בחשש גמור.
    עוד ברצוני לשאול-
    1.האם לאור העובדה שהגעלה כפי שתארתם תפגע באופן ברור בחומר נגד ההידבקות ותיגרם בכך טרחה מרובה לשטוף התבנית אחר כל שימוש ניתן להקל לכתחילה (שהרי אין חשש מעיקה"ד).
    2.במידה ואין להקל אף במקום טרחה וכנ"ל האם די ניתן להסתפק בהגעלה?
    3.מדוע כתבתם לשטוף עם סקוטש, הרי מדובר במכשיר חדש ואין חשש לאיסור בעין.
    תודה מראש, שאו ברכה בכל מעבדיכם.

  4. לא הבנתי היכן הסתירה. בחומרי הברקה נראה שכולם ידו לפסקו של הרב ויס, כאן חששתי מעט יותר, אולי מדובר באיזה חומר בעין, לכן צידדתי לרחוץ עם סקוצ'. ודאי אאין כוונה שתמיד קיים החשש ובכל פעם צריך כך לעשות, אלא רק בפעם הראשונה לפני השימוש הראשון. אם הגעלה באופן שדיברנו תפגע בחומר לא צריך לעשות באופן זה, אלא רק באופן שמותר לעשות כדי שהכלי יהיה נקי לפי הוראות היצרן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל