לתרומות לחץ כאן

איסור כהן וגיורת

שלום לכת"ר, אם הותרה גיורת מדין "כקטן שנולד דמי" לערוותה החמורה שהתגייר, מדוע לא הותרה לכהן שאיסורו יותר קל? אני מבין שזו גזירת הכתוב ביחס לכהן גדול, אבל ביחס לכהן הדיוט המקור במדרש הלכה, ותמהתי מדוע לא דרשו גם כאן "כקטן שנולד דמי". אני שואל באופן כללי בעקבות לימוד הדף יומי, לא מקרה קונקרטי. תודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

איסור גיורת לכהן נלמד מהפסוק ביחזקאל "כי אם בתולות מזרע בית ישראל" כפי שנאמר בקידושין עח,א ואנו פסוקים כשיטת ר' יוסי שגיורת אפילו פחות מגיל שלש אסורה לכהן. אלא שהראשונים חולקים מה האיסור, האם האיסור הוא איסור זונה האמורה בתורה, וממילא איסור גירות גם הוא מן התורה והפסוק הנ"ל רק מלמד אותנו שזו גם נחשבת לאיסור זונה. וכך היא דעת הרמב"ם (פרק יח מאיסורי ביאה הלכה ג') "כן הגיורת והמשוחררת אפילו נתגיירה ונשתחררה פחותה מבת שלש שנים הואיל ואינה בת ישראל הרי זו זונה ואסורה לכהן". והראב"ד שם חולק וסובר שאין זו נכללת בכלל איסור זונה, אלא אסורה מדברי קבלה (שמעמד איסור זה פחות מאיסור דאורייתא אולם חמור מאיסור דרבנן).

אולם לא הבנתי מה יועיל המושג "כקטן שנולד" לענין זה. המושג הזה נאמר כפי שהבאת לגבי יחסי קירבה לקרוביו הביולוגיים. אבל המציאות שהיא גיורת היא מציאות קיימת, ולא רק לגבי איסורי כהונה. כך גם לגבי כלל ההלכות. לדוגמא, המצווה ואהבתם את הגר, או נישואי ממזרת או פצוע דכא שאסור בקהל אבל  מותר בקהל גרים. וכן הלאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל